اخبارفرهنگ

سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ: جنگ و بحران چاپ و نشر کتاب را در کشور نهایت آسیب پذیر کرده است

کابل 21 عقرب/ باختر

مرکز مطالعاتی، تحقیقاتی و نشراتی صلح امروز از کار کرد سه ساله اش تجلیل کرد.

به گزارش آژانس باختر؛ در محفلی که به همین مناسبت با حضور محمد طاهر زهیر سرپرست وزارت اطلاعات وفرهنگ، شماری از شخصیت های علمی و فرهنگی برگزار شد، ضیاالحق وزیرزی٬ رییس مرکز مطالعاتی، تحقیقاتی و نشراتی صلح گفت: این نهاد از سه سال به این سو در بخش تالیف، ترجمه، تحقیق و نویسندگی آثار جدید و معاصر فعالیت می کند  و تاکنون  صدها جلد کتاب در بخش های مختلف، طب٬ انجنیری، فلسفه، ژورنالیزم، شرعیات، اقتصاد، ادبیات، روانشاسی، حقوق وعلوم سیاسی، جامعه شناسی، تاریخ، زراعت و سایرعرصه ها  را تالیف و ترجمه کرده است که اکثر آن چاپ و برخی دیگر آن در حال تنظیم و ترتیب است که در آینده های نزدیک به زیور چاپ آراسته خواهد شد.

وزیرزی افزود: این نهاد برای ارائه آثارعلمی به زبان های ملی کشور، تلاش در زمینۀ نشر وپخش و آگاهی دهی درمورد فرهنگ و داشته های فرهنگی افغانان در سطح منطقه، تالیف، تحقیق و ترجمۀ آثار افغانی به زبان های بین المللی و ایجاد  زمینه و فرصت  های خوب کاری برای نویسندگان، مترجمان و محققان به خصوص نسل جوان کشور، فعالیت می کند.

در این محفل٬ محمد طاهر زهیر سرپرست  وزارت اطلاعات وفرهنگ٬ از مسوولان مرکز مطالعاتی، تحقیقاتی و نشراتی صلح که دراین سه سال توانسته اند کتاب هایی را به زبان های پشتو و دری تالیف، ترجمه و چاپ کنند قدردانی کرد و افزود: این یک گام  بسیار مهم و ارزشمند است و این موفقیت را به همه کارکنان آن تبریک می گویم.

سرپرست وزارت اطلاعات وفرهنگ٬ یادآور شد: متاسفانه چهل سال جنگ و بحران ما را از کاروان علم وفرهنگ و نیز پیشرفت ها عقب مانده است٬ به خصوص درعرصۀ چاپ و نشر کتاب بی نهایت آسیب پذیر شدیم و کتاب های مورد نیاز مردم ما  در کشورهای همسایه چاپ می شود و همین بحران ها سبب شده است که ما از فرهنگ کتاب خوانی و مطالعه نیز عقب بماندیم.

سرپرست وزارت اطلاعات وفرهنگ٬ گفت: این وزارت به عنوان حامی فرهنگیان٬ متعهد است که با این نهاد در هر زمینه از هیچ نوع همکاری و حمایت دریغ نخواهد کرد.

در پایان این محفل رییس مرکز مطالعاتی، تحقیقاتی و نشراتی صلح چهارصد جلد کتاب که به عنوان های مختلف در سه سال گذشته تالیف، ترجمه و چاپ کرده است٬ به سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ اهدا کرد. جاوید

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا