سیاست

سرپرست وزارت حج و اوقاف: سه صدوسی فتوا در یک سال مسایل و قضایای مختلف صادر شده است

کابل/ 20حوت/ باختر
سرپرست وزارت حج و اوقاف  در برنامه پاسخدهی دولت به ملت  امروز گفت: ۵۲ عنوان خطبه از طریق منبر مساجد؛ اصدار۸۰ عنوان فتوای شرعی به صورت تحریری و۲۵۰ مورد فتواهای شفاهی پیرامون مسائل و قضایای مختلف به منظور حل مشکلات در روشنی احکام وهدایات دین اسلام، صادر شده است. 
به گزارش خبرنگار آژانس باختر٬در این برنامه عبدالحکیم منیب، سرپرست وزارت ارشاد، حج واوقاف گفت : تقسیم بندی سهمیه حجاج به طور عادلانه در سطح مرکز، ولایات، ولسوالی ها ونواحی صورت گرفته است و طی مراحل تدارکاتی نیازمندیهای روند  حج در داخل وخارج کشور؛ قرار داد شده است .
وی اضافه کرد:  با ریاست عمومی پاسپورت وزارت امور داخله در خصوص تهیه پاسپورت برقی بحث شده است  برای حجاج؛ گزینش و اعزام شده و  ۳۵۰ کارمند و منسوب مرکزی و ولایتی این وزارت و ادارات ذیدخل در روند  حج و تنظیم و اعزام شده است و ۸۲ تن از علماء وشخصیت های تاثیر گذار به صفت مفتی و هم چنان  در روند حج سال ۱۳۹۸ به عربستان سعودی تعیین شده بود.
او گفت وزارت ارشاد، حج واوقاف در رابطه به حفظ واستفاده سالم از ملکیت های وقفی و جمع آوری عواید ومصرف شفاف آن در روشنی ارشادات دین مبین اسلام نیز از دست آورد های دیگر این وزارت  است.
او در این نشست  از استرداد املاک ازغاصبان ومعرفی آنان به نهاد های عدلی وقضایی در سال ۱۳۹۸نیز خبر داد و گفت  بیش از ۸۴ میلیون افغانی از مدرک عواید جایدادهای وقفی جمع آوری شده است و۱۲۹۵ جریب زمین در مرکز و ولایات از نزد غاصبان دوباره به دست آمده است.  موصوف از تهیه وترتیب مسوده قانون تنظیم امور ملکیت های وقفی نیز  یاد آوری کرد.
وزارت ارشاد حج و اوقاف ۲۱ نسخه قرآنکریم خطاطی شده ویرایش ؛  تالیف، چاپ ونشر کرده است.  همچنان  ۲۱ عنوان کتاب و رساله های علمی با رعایت روش علمی نوین؛ ترجمه، تألیف و تدوین و  ده ها عنوان مقاله علمی، تحقیقی و تدقیقی را غرض تبلور حقایق، دفع شبهات، تنویر اذهان عامه و ارائه تصویر واقعی از سیمای درخشان اسلام، نیز نشر کرده است.
او گفت ازدیاد ۱۰۰۰ بست امامت در سطح مرکز و ولایات در تشکیل سال ۱۳۹۸؛ ازدیاد ۱۱ بست کارکنان خدماتی به مسجد شریف عیدگاه و تقرر ۷۰۰ کارکن امور دینی شامل امام، موذن وخادم در بست های چهار، پنج وهشت در مرکز وولایات فعالیت های عمده وزارت ارشاد، حج واوقاف در راستای حمایت وارتقای ظرفیت علما است.
وی  افزود اصدار ۸۰ مورد فتوا پیرامون استفتاهای واصله؛ همکاری در تطبیق برنامه های ارشاد وتبلیغی درقطعات وجزوتام های وزارت دفاع ملی، امور داخله، محابس ومراکز اصلاح؛ برگزاری ختم قرآن کریم در تراویح ماه مبارک رمضان؛ معرفی قاریان ممتاز به مسابقات بین المللی؛ تنظیم ۱۵۰۰ موعظه حسنه پیرامون موضوعات مختلف دینی، اخلاقی واجتماعی وراه اندازی کار زار  آگاهی دهی برای هفته پیرامون محیط زیست واثرات ناگوار آن در روشنایی تعلیمات دینی، برنامه های عمده وزارت ارشاد، حج واوقاف برای سال ۱۳۹۹ است  بهزاد

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا