اخبارTOPجامعهصحت

سرپرست وزارت صحت‌عامه: هزاران خانوادۀ زلزله‌زده به سرپناه و کمک‌های عاجل بشری نیاز دارند

کابل، 6 سرطان، باختر
داکتر قلندر عباد سرپرست وزارت صحت‌عامه وضعیت خانواده‌های قربانیان و آسیب‌دیدگان زلزلۀ اخیر در ولایت‌های پکتیکا و خوست را وخیم توصیف کرده می‌گوید که این خانواده‌ها هنوزهم در فضای باز و بدون داشتن سرپناه شب‌ و روز شان را می‌گذرانند.
به گزارش آژانس باختر؛ سرپرست وزارت صحت‌عامه ظهر امروز در یک کنفرانس مطبوعاتی در کابل ضمن ارایۀ گزارش کارکردهای این وزارت در زمینۀ رسیدگی به متضرران و تداوی زخمیان زلزلۀ اخیر، از جامعۀ جهانی و سازمان‌های کمک‌رسان خواست تا برای ایجاد سرپناه‌های مؤقت و دایمی به آسیب‌دیدگان این رویداد همکاری کنند.
داکتر قلندر عباد گفت که مناطق زلزله‌زده، کوهستانی و دشوار گذر اند و روند کمک‌رسانی به این مناطق بدون شک با چالش‌هایی همراه است.
وی افزود، در صورتی که برای ایجاد سرپناه به خانواده‌های زلزله‌زده به گونۀ فوری اقدام نشود، ممکن است زنان و کودکان از اثر سردی هوا به بیماری‌های گوناگون دچار شوند.
سرپرست وزارت صحت‌عامه گفت که تیم‌های صحی این وزارت در نخستین ساعات پس از وقوع زلزله به کمک‌ مردم شتافتند، زخمی‌ها را از زیر آوار بیرون کرده و تحت تداوی قرار دادند. داکتر قلندر عباد شمار قربانیان زلزله در ولایت‌های پکتیکا و خوست که در محل رویداد جان باخته اند را حدود یک هزار نفر اعلام کرد، اما گفت که شماری از زخمیان این رویداد در شفاخانه‌ها هم جان باخته اند و به همین دلیل آمار جان‌باختگان زلزلۀ اخیر در ولایات متذکره به بیش از یک هزار نفر می‌رسد. وی شمار زخمیان این رویداد را 3000 الی 3500 نفر اعلام کرده گفت که تمامی زخمیان این رویداد تحت تداوی و مراقبت قرار گرفته اند.
به گفتۀ وی، زخمی‌هایی که حالت وخیم داشتند، به شفاخانه‌های مرکز و ولایات همجوار انتقال داده شدند و افرادی که به گونۀ سطحی زخم برداشته بودند، در همانجا تداوی و مرخص شدند. سرپرست وزارت صحت‌عامه بروز بیماری‌های روانی در میان خانواده‌های قربانیان و آسیب‌دیدگان زلزلۀ اخیر در ولایت‌های پکتیکا و خوست را تأیید کرد، اما گزارش برخی رسانه‌ها پیرامون شیوع بیماری‌های واگیر نظیر کولرا در میان زلزله‌زدگان را رد کرد.
سرپرست وزارت صحت‌عامه از پس‌لرزه‌های زلزله در مناطق یاد شده ابراز نگرانی کرده گفت که بخش‌هایی از این مناطق گواه پس‌لرزه‌های شدید بوده اند.
داکتر عباد گفت که وزارت صحت‌عامه و نهادهای ذیربط دیگر تلاش دارند تا خانواده‌های زلزله‌زده را در مناطق امن‌ و هموار انتقال دهند، اما برای این کار به سرپناه، آب آشامیدنی و خدمات اولیه نیاز است. وی از جامعۀ جهانی خواست تا در زمینۀ انتقال این خانواده‌ها به مناطق مصئون‌تر و ایجاد سرپناه و ارایه خدمات اولیه به آنان با حکومت افغانستان همکاری کند.
پاینده

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا