اخباراقتصاد

سرپرست وزارت صنعت و تجارت بر شناسایی چشمه‌های عایداتی تأکید کرد

کابل ، 8 جوزا، باختر
نورالدین عزیزی سرپرست وزارت صنعت و تجارت، در جلسه‌یی بر شناسایی “چشمه‌های عایداتی” با در نظرداشت وضعیت مستهلک تأکید کرد.
به گزارش آژانس باختر؛ در خبرنامه‌یی که از سوی آن وزارت منتشره شده، آمده است که در این جلسه مسوولان “ریاست عمومی ثبت مرکزی و مالکیت‌های فکری” و سه ریاست زیر مجمع این ریاست گزارش شش‌ماه اخیر شان را در قالب «پریزنتیشن» به سرپرست وزارت صنعت و تجارت ارائه کردند.
مسوولان ریاست‌های یادشده، در این «پریزنتیشن» در رابطه به اهداف، فعالیت‌های عمده، دست‌آورده‌ها، آمار و ارقام احصائیوی بخش جوازدهی و ثبت علایم تجارتی، ثبت اختراعات، نشانه‌های جغرافیایی، طراحی صنعتی، چتر واحد جوازدهی، نقشه‌راه چتر واحد خدمات، تسهیلات و امکانات موجود ثبت مرکزی، توسعۀ چتر واحد و وضعیت فعلی این چتر و گزارش احصائیوی توزیع جواز تحت چتر واحد معلومات دادند و نیز چالش‎ها و مشکلات ‌شان را شریک کردند.
از سوی دیگر، سرپرست وزارت صنعت و تجارت، نظریات و دیدگاه‌های آنان را برای بهبود هرچه بیشتر تسهیلات و خدمات مفید خواند به مشاور امور اتاق‌ها و سکتور خصوصی دستور داد تا در مورد تعرفۀ مواد خام و تأثیرات آن تحقیق کند که بر اساس آن سهولت‌های بوجود آمده و سود که عاید سکتور خصوصی شده است، اندازه گیری شود.
وی هم‌چنان ضمن تأکید بر شناسایی “چشمه‌های عایداتی” با در نظرداشت متضرر نشدن مستهلک؛ در رابطه به طرزالعمل ریاست عمومی ثبت مرکزی و مالکیت‌های فکری هدایت داد تا در چند مورد تعدیلات آورده شود.
این در حالی است که عواید داخلی کشور بیشتر از بخش گمرکات به دست می‌آید و مسوولان امارت اسلامی افغانستان از افزایش میزان عواید داخلی در کشور خبر می‌دهند و می‌گویند که حکومت افغانستان تلاش دارد تا نیازهای این کشور را آرام آرام از منابع داخلی بر آورده سازد.
اما، به باور آگاهان امور اقتصادی؛ تا زمانی‌که “چشمه‌های اصلی عایداتی” شناسایی نشود و در سیستم جمع‌آوری عواید این کشور شفافیت لازم به عمل نیاید، رسیدن به این هدف نا ممکن خواهد بود؛ چیزی که مسوولان امارت اسلامی از صفر شدن فساد و شفافیت کامل در روند جمع‌آوری عواید در کشور سخن می‌گویند.وهاج

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا