فرهنگ

سر پرست وزارت اطلاعات و فرهنگ:” نیاز شدید به روابط میان فرهنگیان و نهاد های فرهنگی داریم

کابل/ ۲ اسد /باختر
وزارت اطلاعات و فرهنگ نشستی زیر نام  رایزنی  با رویکرد  انتقادی  به کار نامه و حوزۀ کار وزارت اطلاعات و فرهنگ،با اشتراک فرهنگیان، نویسندگان و استادان پوهنتون، امروز در کابل برگزار کرد.
به گزارش خبرنگار آژانس باختر؛  هدف از این نشست  استماع پيشنهادها و انتقاد های سازندۀ اشتراک کنندگان در راستای بهبود  وضعيت  فرهنگ و نشرات وپیامد ارزشمند درزمینه خوانده شده است . محمد طاهر زهیر نامزد وزیر و سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ در این نشست صحبت کرد و گفت  که ماهیت این  نشست دوستانه  و بدون تکلف  است.
او گفت: شاید خیلی اگر بد بینانه  نباشد،  این تصور  وجود دارد که بین وزارت اطلاعات و فرهنگ و مجموعی از فرهنگیان  یک فاصله وجود دارد و یک رابطه منظم تعریف شده وجود ندارد.
محمد طاهرزهیرخاطرنشان کرد: ما شدیدآ  نیازمند  آن استیم  که روابط  دوام دار  میان وزارت اطلاعات و فرهنگ و فرهنگیان کشوروجود داشته باشد.
نامزد وزیروزارت اطلاعات وفرهنگ گفت: افغانستان کشوری است  که عمیق ترین ریشه درفرهنگ دارد  و این سرزمین  مرکز  تمدن، فلسفه  و فقه  اسلامی بوده است  و مفاخر  و مشاهير بزرگ  فرهنگ  و تمدن  اسلامی  از این جغرافیا  برخاسته اند و جز افتخارات اسلامی اند. سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ نقش فرهنگ را در قطع جنک و بر قراری صلح خيلی مهم و ارزنده دانست. او بیان کرد که کشور در مدت چهل سال شاهد  مرگ تدریجی فرهنگی  بود؛  اما در بیست سال  گذشته  کار های  زیادی در عرصه فرهنگ شده است.
زهیر گفت:ما هنوز هم در قسمت  رسانه ها، نشرات چاپی، نشر کتاب، وضیعت نویسندگی و صنعت چاپ بی نهایت به مشکل مواجه استیم
وی افزود: آزادی بیان و مطبوعات  به معنای واقعی  وجو د  دارد  ولی از لحاظ  کیفیت،  ما در این قسمت به مشکل مواجه استیم.
سرپرست وزارت اطلاعات وفرهنگ  ترجمه  به زبان های رسمی کشوررا موثر خواندو گفت  باید  به ترجمۀ کتاب  به زبان  های رسمی کشور توجه بيشترشود.
او شاه امان الله خان را یک شخصیت فرهنگی خواند و  افزود :در زمان شاه امان االله خان غازی، کار ها و فعالیت های بشتر فرهنگی صورت گرفته است و در نظر است که وزارت اطلاعات و فرهنگ به مناسبت ۱۰۱ مین سال‌گرد استقلال کشور، سمینار علمی – تحقیقی را بر گزار کند.
او خطاب به فرهنگیان گفت: ما به حمایت و همکاری شما در بهبود وضیعت فرهنگی نیاز داریم.
سپس محمد ضیا رفعت استاد پوهنتون کابل صحبت کردو گفت:"  یکی از آسیب های  جدی  دولت، گسست  میان نهاد های  فرهنگی دولتی و غیر دولتی  است.
او افزود:  دولت باید تسهیل کنندۀ  نهاد های فرهنگی  غیر دولتی باشد  و وزارت اطلاعات و فرهنگ زمینۀ  روابط را میان آنان مهیا کند.
او از وزارت اطلاعات وفرهنگ خواست که زمینۀ روابط  میان نهاد های فرهنگی غیر دولتی و نهاد های فرهنگی  بین المللی را نيز مساعد کند.
رفعت به بخش رسانه ها اشاره کرد و گفت  اکثریت رسانه های غیر دولتی  زبان گویای  طالب ، داعش وسایر گروه های تروریستی اند  و باید وزارت اطلاعات و فرهنگ جلو آنان را بگیرد. او از وزارت اطلاعات و فرهنگ خواست که با دفتر شورای امنیت ملی و نهاد های امنیتی دفاعی  روی موضوعات امنیتی با مسوولان رسانه ها نشست های هماهنگی برگزارکند.
رفعت گفت که رسانه های دولتی  باید خبر های غیر دولتی را نيز نشر کنند.او حمایتش را از برنامه های وزارت اطلاعات و فرهنگ در راستای بهبود وضعیت فرهنگی اعلان کرد.
دراین نشست سپس نجیب الله منلی شخصيت فرهنگی شناخته شده کشور نيز سخرانی کرد و گفت: وزارت اطلاعات و فرهنگ از لحاظ اهميتش در ميان وزارت هاي کشور باید در جایگاه چهارم قرار داشته باشد. او بر مسلکی شدن کار مندان این وزارت تاکید کرد و گفت که  کارمندان وزارت اطلاعات و فرهنگ بايدمسلکی شوند.
او همکاری نهاد های مدنی و فرهنگی را با این وزارت مهم خواندوگفت در تمام بخش های  وزارت اطلاعات وفرهنگ مشکلات وجود دارد و باید با مسلکی شدن این وزارت، این مشکلات رفع شود.
در این نشست محمد عالم کوهکن محقق و نويسنده، محمد انور وفا سمندر نويسنده و رييس مینه اکادمی  و صفیه صدیقی شاعر و نويسنده و عضو پیشین ولسی جرگه نیز صحبت کردند.  در اخیر اشتراک کنندگان به بحث آزاد پرداختند و پيشنهادهای شان را به خاطر بهبود هر چه بيشتر وضعيت فرهنگی ابراز کردند.
بهزاد

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا