سیاست

سفیرروسیه: ما با طالبان کمک نکرده ایم

کابل  باختر   ۱۸ دلو 
سفیر در واکنش به گفته های یک مقام امنیتی افغان گفته است که کشورش با طالبان کمک نکرده است 
به گزارش آژانس باختر الیکساندر مانتیتسکی، سفیر روسیه در کابل امروز به خبرنگاران گفت که کشورش نگران اوضاع افغانستان است  بخاطر احتمال آمدن تروریستان  داعش از عراق و سوریه به افغانستان، تدابیر امنیتی را در مرزهای اتحاد شوروی سابق با افغانستان بیشتر ساخته است.
او در حالی از احتمال جابجا شدن افراد داعش در سرحدات شوروی سابق سخن میگوید که به تازه گی علی خامنه یی رهبر مذهبی ایران و یک فرمانده ارشد نیروهای مسلح آنکشور امریکا را متهم ساختند که در حال انتقال داعش از سوریه و عراق به افغانستان می باشد. 
روسیه برای مقابله با داعش روابط را با طالبان برقرار کرده است  مگر مقامات روسی میگویند که رابطه آنها با طالبان غرض کشاندن این گروه به میز مذاکره است  و آنها دولت افغانستان را به عنوان دولت مشروع افغانستان به رسمیت می شناسند .
منانتیتسکی سفیر روسیه در کابل در اظهارات امروز خود بار دیگر بر حل صلح امیز  قضیه افغانستان تاکید کرد و از امادگی مسکو برای حل بحران جاری سخن گفت .
او در واکنش به گفته های یک مقام ارشد امنیتی افغان  که روسیه را به همکاری با طالبان متهم میسازد گفت که برخی از مقام های (افغان) ناکامی برنامه های جنگی شان را به دوش روسیه میگذارند.
اواین گونه اتهامات را بی بنیاد دانسته اظهار داشت:  روسیه بار ها گفته که هیچ گونه کمک را در اختیار طالبان قرار نمی دهد، اما برخی مقام ها ناکامی جنگ خود را به گردن روسیه می اندازند و یک بار دیگر با مسوولیت می گویم که طالبان را حمایت نمی کنیم و موضع گیری ما واضح است.
تا کنون مقامات افغان در رابطه گفته های سفیر روسیه که برخی از مقامات افغان را به ناکامی در کار شان متهم ساخت واکنشی نشان نداده اند .
مگر برخی از آگاهان سیاسی افغان میگویند که امریکا  و روسیه مصروف یک رقابت سخت در افغانستان اند  و اتهاماتی  را علیه یکدیگر وارد میکنند .
چندی قبل یک دیپلومات ارشد روسیه ادعا کرد که گویا چرخبال های نا شناس افراد داعش را به شمال افغانستان انتفال داده اند این مقام روسی بدون انکه کشور خاصی را در این مورد متهم سازد یاد آورشد که حریم هوایی افغانستان در کنترول امریکا  وناتو است  و آنها باید در این خصوص مسوولیت پذیر باشند
در حالیکه در میان دولت و نیروی های بین المللی برای نابودی داعش چندان تحرک وجود ندارد .
در واکنش به این گفته ها وزارت دفاع افغانستان از روسیه خواستار ارائه مدارک شده است .   ختم عبدالخالق

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا