سیاستاخباراقتصاد

سفیر ایران در کابل: آمادۀ همکاری و توسعۀ زراعت در افغانستان استیم

کابل ، 26 ثور ، باختر
بهادر امینیان سفیر ایران در کابل در دیدار با مولوی صدراعظم معین مسلکی وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، از آمادگی کشورش به سرمایه‌گذاری در بخش زراعت و مالداری در افغانستان خبر داده است.
در خبرنامه‌یی که از سوی آن وزارت به آژانس باختر رسیده، آمده است که در این دیدار امینیان مشکلات امارت اسلامی افغانستان و جمهوری اسلامی ایران را یکسان خوانده و گفته است: امارت اسلامی افغانستان مانند جمهوری اسلامی ایران در تحریم قرار دارد و برای بیرون رفت از این وضعیت به همکاری دو جانبه نیاز داریم.
وی افزوده است: مشکلات مهاجرین، کشت و قاچاق مواد مخدر دو کشور همسایه را متضرر ساخته است؛ نیاز است که به گونۀ مشترک کار کنیم و ما آمادۀ همکاری و توسعۀ زراعت افغانستان استیم .
سفیر ایران در کابل، افغانستان را بازار مناسبی برای خرید محصولات زراعتی برای ایران دانسته، گفته است که در حال حاضر حدود ۸ میلیارد دالر پول این کشور مصرف خرید محصولات زراعتی و مالداری از کشورهای خارجی و قاره‌های دور و نزدیک می‌شود.
به گفتۀ وی؛ در صورتی‌که افغانستان بتواند این مواد را تهیه کند، ایران از دیگر کشورهای جهان محصولات زراعتی و مالداری خریداری نخواهد کرد.
وی به منظور گسترش روابط تجارتی افغانستان، از طرح‌های نیز سخن گفته و یاد آور شده است که ایران در بخش زراعت، مالداری و باغداری آمادۀ هر نوع همکاری با دهاقین، مالداران و باغداران افغانستان است و در آینده از فراهم‌سازی امکانات و خریداری محصولات آنان نیز اطمینان داده است.
در همین‌حال، مولوی صدر اعظم معین مسلکی وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، به سفیر ایران در کابل اطمینان داده است که امارت اسلامی افغانستان آمادۀ هر نوع همکاری و فراهم‌سازی سهولت‌ها در بخش‌های مختلف است.
وی از مشترکات زیاد فرهنگی، دینی، زبانی، جغرافیایی، اقتصادی و اجتماعی میان دو کشور یاد آور شده، گفته است که در حال حاضر در سراسر افغانستان امنیت تامین شده، اما مشکلات اقتصادی هنوز هم دامنگیر شهروندان این کشور است.
به گفتۀ وی؛ ایران دارای وسایل و ماشین آلات پیشرفتۀ زراعتی است و می‌تواند امارت اسلامی افغانستان و دهقانان این کشور را همکاری کند تا سبب مرفوع شدن مشکلات اقتصادی در افغانستان شود.
این در حالی است که پیش از این نیز سفیر ایران در کابل در دیدار با مولوی عبدالرحمان راشد سرپرست وزارت زراعت، آبیاری و مالداری گفته بود که کشورش آمادۀ هر نوع همکاری و سرمایه‌گذاری در افغانستان است. وی در این دیدار تاکید کرده بود که زراعت و مالداری افغانستان باید از شکل سنتی به ‌شکل عصری و مدرن تبدیل شود.
وهاج

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا