سیاست

سناتوران امریکا خواستار تایید موافقتنامه امنیتی در کانگرس شد

واشنگتن/دویچه وله/باختر/19دلو
گروهی از سناتوران ایالات متحده امریکا از هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه، خواهان پایان دادن به ماموریت نظامی در افغانستان شده و گفته است که ماموریت احتمالی بعد از 2014 باید به تصویب کانگرس برسد.
اداره بارک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده امریکا روی امضای یک موافقتنامه امنیتی با حکومت افغانستان در حال مذاکره است که براساس آن، امریکا بعد از ختم طولانی ترین جنگ در پایان امسال، می تواند شماری از نیروهای خود را در افغانستان باقی بگذارد.
جیف مرکلی، سناتور دموکرات به خبرنگاران گفت که ما با ارائه یک طرح پیشنهادی دو حزبی می گوییم که برای هر سرباز، ملاح، عضو نیروی هوایی وبحری دریایی که ملزم به اقامت در افغانستان بعد از سال 2014 می شود، کانگرس باید رای بدهد.
او گفت که تجدید خودکار توافقات کوچک مانند قرارداد یک شرکت انترنتی یا ورزشی ممکن است، اما هنگامی که پای جنگ در میان است، چنین تصمیمی باید توسط کانگرس تایید شود.
مایک لی، سناتور محافظه کار و همکارش رونالد پاول از حزب جمهوریخواه نیز این طرح پیشنهادی را امضا کرده اند.
سناتور مایک لی خاطر نشان ساخت که این طرح پیشنهادی نه در مورد حفظ نیروها در افغانستان جبهه گیری کرده است و نه جلو نظامیان امریکایی را در قبال حمله بر القاعده و یا جمع آوری اطلاعات استخباراتی می گیرد.
او گفت که این طرح پیشنهادی فقط می گوید، بعد از بیش از یک دهه جنگ، کانگرس و از آن مهم تر مردم امریکا ضرورت دارند تا در این مباحثه ابراز نظر کنند.
هر دو مجلس سنا نمایندگان ایالات متحده امریکا سال گذشته اقدامات مشابهی را، هرچند به شکل یک طرح اصلاحی، مطرح کردند اما هیچ یک نتوانست تصویب همه کانگرس را به دست آورد.
در این طرح پیشنهادی آمده است که جنگ افغانستان که اندکی پس از حملات تروریستی 11 سپتمبر 2001 آغاز شد، موجب کشته شدن بیش از 2300 امریکایی و صرف 600 میلیارد دالر شده است. در این طرح علاوه شده است که اکنون زمان آن فرا رسیده است که افغان ها خود شان مسئولیت اداره کشور شان را به عهده بگیرند. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا