سیاست

نامه رییس جمهور به پاکستان و عکس العمل ها به آن!

آگاهان سیاسی: این نامه باید به عنوان یک سند به کشورهای دیگر نیز فرستاده شود

کابل باختر/ 13/ جوزا
نامه ارسالی رییس جمهور غنی برای رهبران پاکستان واکنش های متفاوت را در درون حلقات سیاسی آن کشور به بار آورد.
شماری از آنها این نامه را بازگویی واقعیت ها خوانده اند و به حکومت کشورشان مشوره میدهند که درپی درک موضع دولت افغانستان باشد.
به گزارش آژانس باختر ، محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان با ارسال نامه از حکومت پاکستان خواسته است تا کسانیکه  مسوول فعالیت های تروریستی در افغانستان هستند بازداشت نمایند، مراکز طالبان را در خاک آن کشور ببندند، رهبران طالبان را نظر بند نموده از دسترسی آنان به مواد انفجاری ووسایل انفجار دهنده جلوگیری کنند.
همچنان دراین نامه آمده است که زخمی های طالبان در پاکستان تداوی نشوند و فروش مواد کیمیاوی که ازآن در ساخت مواد انفجاری استفاده میشود جلوگیری نماید . مگر نکته قابل دقت این است که آگاهان سیاسی دراین باور اندکه هیچگاه پاکستان درقبال افغانستان صادق نبوده است .
شماری از نمایندگان مردم در شورای ملی میگویند که این نامه پاکستان را فرصت میدهد که واقعبینانه تر فکر کند این نامه می تواند پاکستان را وا دارد که از حُقه بازی های سیاسی دست بدارد و به واقعیت ها چنگ زند.
این حرکت رییس جمهور غنی طرفداران خود را دارد و آن را به عنوان یک دیپلوماسی دربرابر پاکستان تلقی میکند، اما احمد سعیدی کار شناس امور سیاسی میگوید که پاکستانی ها به آنچه قبلاً وعده داده بودند عملی نکردند و رییس جمهور غنی از پاکستانی ها نا امید شد و خواست با آنها چند موضوع را طی نامه مطرح و رفع مسوولیت نماید .
پاکستانی ها هیچگاه به خواسته های افغانها لبیک نمی گویند، زیرا آنها درهیچ وعده شان صادق نبوده اند و دایم افغانها ها را فریب داده اند.
بناً اگر رییس جمهور غنی همکاری ها را هم قطع کند به نفع کشور نخواهد بود، اگر قطع نکند هم به نفع کشور نخواهد بود.
عزیزرفیعی فعال جامعه مدنی نیز به این باور است که پاکستانی ها درهیچ زمانی و درهیچ عرصه با افغانها صادق نبوده و صداقت آنها زیر سوال است نامه که از سوی حکومت به آنها فرستاده شده است درپاسخ آن صادق نخواهد بود و موضوعات که در نامه مطرح شده آنرا پاکستانی ها عملی نخواهد کرد.
مگر یک نماینده ولایت هلمند میگوید که باید منتظر وقت بود و نباید نسبت به این حرکت آقای غنی بدبین بود.
این نامه درمیان حلقه های پاکستانی نیز واکنش های را درپی داشته است.
رییس احمد لغاری رییس کمیته امور بین المللی پارلمانی پاکستان از حکومت آن کشور خواست تا به این نامه پاسخ مناسب دهد ، پاسخ مثبت به این نامه ، بازداشت رهبران طالبان درپاکستان است، خواست که ازسوی رییس جمهور غنی مطرح شده است مگر طلعت مسعود جنرال متقاعد ارتش پاکستان گفته است که پذیرفتن این خواست ازسوی حکومت پاکستان پذیرفتنی نخواهد بود، زیرا پاکستان با پذیرفتن این نامه در حقیقت عملکرد خود را اعتراف خواهد نمود.
رستم شاه مهمند سابق سفیر پاکستان درکابل میگوید که نامه محتوای اقرار کننده دارد . اگر پاکستان آن را بپذیرد درحقیقت خود را عامل تمام وقایع و ناهنجاری های میداند که در افغانستان اتفاق افتاده است.
این نامه میتواند مناسبات دوکشور را بار دیگر به بن بست بکشاند درحالیکه بهتر است هر دو کشور راه تفاهم و مذاکره را ادامه دهند . مهمند نیز تاکید دارد که جواب گفتن به این نامه برای پاکستان دشوار است و این کشور به این نامه پاسخ نمیدهد.
ازگفته های بالا برمیاید که پاکستان از ارائه جواب به نامه رییس جمهور غنی حاشیه خواهد رفت.
آگاهان سیاسی می گویند که این نامه را محدود به پاکستان نشود بل آن با کشورهای دیگر نیز شریک شود و توجه ملل متحد و سازمان کنفرانس کشورهای اسلامی را به آن معطوف سازد و درنهایت آن را به عنوان یک سند تفهیم کند .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا