اخبارفرهنگTOP

سی و سه اثر تاریخی برگردانده شده ازخارج، به موزیم ملی تسلیم داده شد

کابل / ۹ ثور / باختر
درحضورداشت محمد طاهر زهیر سرپرست وزارت اطلاعات وفرهنگ، امروز ۳۳ اثر تاریخی برگردانده شده از خارج کشور را، نمایندۀ وزارت امورخارجه به رییس موزیم ملی تسلیم داد.
به گزارش خبرنگار آژانس باختر؛ درمراسمی که به همین مناسبت در موزم ملی برگزار شد، سرپرست وزارت اطلاعات وفرهنگ خاطرنشان کرد که این ۳۳ اثر تاریخی کشوراز نزد قاچاقچیان درامریکا ضبط شده است و ازطریق سفارت افغانستان در واشنگتن، به کابل برگردانده شده است.
سرپرست وزارت اطلاعات وفرهنگ، از تلاش های دوامدار سفارت افغانستان درواشنگتن و وزارت امورخارجۀ کشوربه خاطر برگرداندن این آثر های تاریخی کشور سپاسگزاری کرد و به دست آمدن آن ها را یک دستاور بزرگ برای دولت و مردم افغانستان دانست.
وی افزود که درجریان جنگ های دهۀ ۷۰ بیش از یکصد هزار اثرتاریخی موزیم ملی به غارت برده شد و اکنون نیزشمار زیادی آثر های تاریخی وبنا های باستانی کشوردرمعرض خطرقراردارد.
محمد طاهرزهیر از تلاش های وزارت اطلاعات وفرهنگ به خاطر حراست و حفاظت از اثر های تاریخی و میراث های فرهنگی، اطمینان داد و گفت که در افغانستان اضافه از ۵ هزار بنا های تاریخی وجود دارد که بیشتر این بنا ها به حفاظت و مرمت نیاز دارد . سرپرست وزارت اطلاعات وفرهنگ از تمام مردم کشور خواست که درهمکاری با وزارت اطلاعات وفرهنگ و نیروهای امنیتی کشور، ازاثر های تاریخی و میراث های فرهنگی، که سرمایه های ملی افغانستان است، حفاظت و نگهداری کنند و همچنان جلو قاچاق و کندنکاری غیرقانونی را بگیرند.
بعد، توریالی غیاثی رییس روابط فرهنگی وزارت امورخارجه صحبت کرد و گفت که سفارت خانه ها و قنسلگری های افغانستان درخارج مسوولیت دارند که درزمینۀ برگرداندن آثر های تاریخی قاچاق شدۀ کشور، تلاش پی گیرکنند.
سپس محمد فهیم رحیمی رییس موزیم ملی دررابطه به آثر های به دست آمده معلومات داد و گفت که این اثر ها  شامل ظروف و مجسمه های سنگی و گلی است که ممکن است یک قسمت آن مربوط به دورە های بودایی ، هندویی و اسلامی باشد .
وی افزود که به خاطر تشخیص اصالت و قدمت این اثر ها به مطالعۀ بیشتر نیاز است . رییس موزیم ملی گفت که از سال ۲۰۰۲ میلادی تا حال ۱۰ هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی از خارج به کشور برگردانده شده است.
دراخیر این مراسم رییس روابط فرهنگی وزارت امورخارجه، درحضورداشت سرپرست وزارت اطلاعات وفرهنگ، اثر های یاد شده را به رییس موزیم ملی تسلیم کرد .
احمدضیا احمدی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا