سیاستاخبارامنیت

سی و یک هزار کشته٬ حاصل سیزده سال جنگ در افغانستان است

کابل/ ۲۹ حمل/ باختر

کمیسیون حقوق بشر افغانستان همزمان با اعلام ارقام قربانیان جنگ در افغانستان٬ از طرفین درگیر خواسته است که به خواست مردم حرمت گذارند و آتش بس کنند.

به گزارش آژانس باختر؛ کمیسیون حقوق بشر افغانستان می گوید:  در سیزده سال گذشته ۳۱هزار و ۱۱۳غیرنظامی در جنگ‌ها در افغانستان جان باخته‌اند و ۶۲ هزار و ۶۶۲ غیرنظامی دیگر زخمی شده‌اند٬در میان قربایان ۴هزار و ۳۳۹ کودک و ۲هزار و ۸۰۱ زن شامل استند.

کمیسیون مستقل حقوق‌ بشرطالبان را مسبب اصلی تلفات انسانی در افغانستان می داند.

ذبیح‌الله فرهنگ، مشاور رسانه یی کمیسیون حقوق‌بشر ارقام تلفات ملکی در افغانستان را وحشتناک می داند  و از طرفین درگیر خواسته است که به احترام مردم و حفظ زندگی آنان تن به آتش بس دهند.

 فرهنگ گفته است «انتظار ما این است که هردو جانب به‌ویژه گروه طالبان و دولت افغانستان اعلام آتش‌ بس فوری کنند، به خواست مردم افغانستان احترام بگذارند، سبب بیشتر تلفات غیرنظامیان نشوند»

وزارت دفاع امریکا هم روز گذشته ارقام تلفات انسانی ناشی از جنگ در افغانستان را در طول هژده سال گذشته منتشر کرده است که شامل افراد ملکی ٬ نیروهای دولتی٬ و نیروهای خارجی و طالبان  می شود  وزارت دفاع امریکا شمار تلفات را ۱۵۷هزار تخمین کرده است.

بربنیاد آمارهای پنتاگون، ۶۴هزار و ۱۲۴ تن از نیروهای امنیتی، ۴۳هزار و ۷۸ طالب، ۳هزار و ۸۱۴ پیمان‌کار نظامی امریکا، ۲هزار و ۳۰۰ سرباز امریکایی، یک‌هزار و ۱۴۵ تن از نیروهای ایتلاف و ۴۲۴تن از کارکنان نهادهای بشردوستانه  شامل کسانی‌ اند که در چند هژده ساله در افغانستان کشته شده‌اند.

در همین حال، آمارهای دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما)  نشان می‌دهند که از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۲۰میلادی ۴۱هزار و ۶۲۲غیرنظامی در افغانستان باخته اند و ۵۹هزار و ۶۶۵ تن دیگر زخمی شده‌اند.

هرچند حکومت از تلفات نظامیان و غیرنظامیان آمار مشخصی ارائه نداده است و شاید ارقام دقیق هم وجود نداشته نباشد اما محمد اشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان دو سال قبل  ۲۰۱۹گفته بود که در چهار سال ۴۵هزار تن از نیروهای افغان در جنگ در برابر هراس افگنان جان داده اند .

همچنان طالبان نیز ادعا می‌کنند که جنگ دو دهۀ گذشته جان‌ بیش از دو صد هزار تن را گرفته است.

شهروندان کشور از طرف‌های درگیر جنگ می‌خواهند که آتش‌بس کنند و بیشتر از این غیرنظامیان را قربانی نکنند.

با آن کمیسیون حقوق بشر تنها ارقام کشته شدگان افراد ملکی را درسیزده سال اخیر نشر کرده است و آن را وحشتناک خوانده است٬ شمار تلفات به مراتب ازارقامی است که کمیسیون حقوق بشر آن را نشر کرده است٬ درگزارش اخیر رقم تلفات کلی جنگ در بیست سال گذشته واضح نشده است در کنار آ از تلفات نیروهای دولتی و همچنان طالبان چیزی گفته نشده است٬ اگرارقام دقیق و درست از تلفات که در بیست سال جنگ در کشور رخ داده است منتشر شود آن وقت خواهیم دانست که جنگ به کدام انداره نیروی فزیکی و ظرفیت های بشری را از افغانستان گرفته است.

این در حالیست که دور نمای صلح در کشور همچنان مبهم است و طالبان بر ادامه جنگ تاکید دارند . صائم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا