سیاستاخبارTOP

شرکت کنندگان نشست اوسلو؛ افغانستان خانه مشترک همه افغانان است

کابل 4/  جدی /  باختر

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی می گوید که  در اولین روز نشست اوسلو تاکید شد که تمام افغانان برای رفاه  سیاسی و اقتصادی و امنیتی کشور شان مشترکا کار می کنند

گزارشگر آژانس باختر می نگارد؛ نشست میان هیئت امارت اسلامی و شماری از افغانان  دیروز در شهر اوسلو٬پاینخت ناروی برگزار شد.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی امارت اسلامی در این مورد در صفحه تویترش به نقل از اعلامیۀ مشترک نشست اسلو نگاشته است که اشتراک‌کننده‌گان روی وضعیت کنونی کشور تبادل نظر کردند و تاکید کردند که افغانستان خانه مشترک همه افغان‌ها است و برای رفاه سیاسی، اقتصادی و امنیتی کشور تمام افغان‌ها مشترکا کار می‌کنند.

هیئت امارت اسلامی که از سوی امیر خان متقی سرپرست وزارت خارجه رهبری می شود در اولین روز نشست اوسلو با  با نماینده‌گان جامعه مدنی افغانستان دیدار کرده است.

در اعلامیه یی که بعد از اولین نشست  میان نمایندگان امارت اسلامی و فعالان مدنی و چهره های مستقل سیاسی صادر شده است همچنان گفته شده است «اشتراک‌کنندگان این نشست، تفاهم و همکاری مشترک را یگانه راه‌ حل تمامی مشکلات افغانستان دانستند و همه برگزاری این گونه نشست‌ها را به نفع کشور خواندند و تاکید شده است که  تفاهم و همکاری تنها راه‌ حل بحران افغانستان است»

در اعلامیه پایانی این نشست همچنان  آمده است که اشتراک‌کنندگان٬نظریات یک دیگر را با صبر و حوصله‌مندی شنیدند و روی وضعیت کنونی کشور تبادل نظر کردند٬و  برگزاری این گونه نشست‌ها را به نفع کشور خواندند و  از ناروی برای مساعدکردن «چنین فرصت» سپاس‌گذاری شده ‌است.

عبدالطیف نظری، معاون وزارت اقتصاد که در ترکیب هیئت امارت اسلامی در اوسلو حضور دارد به یک رسانه غربی گفته است  که سفر هیئت امارت اسلامی برای تنش زدایی با جامعه جهانی به اروپا انجام شده است.

او در مورد به رسمیت شناختن امارت اسلامی گفته که هیج کشوری در این زمینه وعده‌ مشخص نداده است و روند به رسمیت شناختن “زمان‌بر” است و انتظار دارد “قدم‌های جدی” برداشته شود٬ او نشست اوسلو را یک آغاز خوب برای به رسمیت شاختن امارت اسلامی پنداشته است.

نظری همچنان گفته است که هیئت امارت اسلامی “برای تنش‌زدایی” با جامعه جهانی آمده‌اند.

از طرف دیگرمنابع وابسته به امارت اسلامی می‌گویند که گفت‌وگوهای اوسلو همچنان  روی آزاد سازی ذخایر ارزی افغانستان، حذف فهرست سیاه، از سرگیری و گسترش روابط دیپلوماتیک میان کابل و واشنگتن متمرکز خواهد بود.

انعام الله سمنگانی، معاون سخنگوی امارت اسلامی، گفته است«در نشست اول با امریکایی ها روی آزاد سازی دارایی افغانستان، حذف لیست سیاه و همچنان از سرگیری و گسترش روابط دیپلوماتیک با آنها گفت وگو می‌شود.»

هم‌زمان با آغاز نشست اسلو در ناروی، تام وست، نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای افغانستان، از تداوم دیپلماسی شفاف با امارت اسلامی سخن گفته است.

او شام دیروز در یک توییت نگاشته است که امریکا به دنبال رسیده‌گی به بحران انسانی افغانستان است.

تام وست افزوده است « امریکا با متحدانش و سازمان‌های امدادی به دیپلماسی شفاف با طالبان در رابطه با نگرانی‌ها و منافع پایدار خود در یک افغانستان باثبات، با احترام به حقوق و همه‌شمول بودن، ادامه خواهد دا‌د.»

این مقام‌ امریکایی همچنان از ابتکار میزبانان برای گردهم آوردن جامعه مدنی افغانستان و امارت اسلامی برای گفت‌وگو استقبال کرده است و گفته است که  رهبران جامعه مدنی٬ ستون فقرات اقتصادها و جوامع سالم و مرفه استند.

قرار است هیئت امارت اسلامی امروز با نمایندگان امریکا، فرانسه، بریتانیا، آلمان، ایتالیا و اتحادیه اروپا دیدار های داشته باشند .

وزارت خارجه امریکا گفته است که در این نشست روی تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان و مبارزه با تروریزم گفت وگو خواهد شد.

طبق برنامه تهیه شده از سوی کشور میزبان فردا سه شنبه ۵ دلو برای  گف وگوهای دوجانبه میان هیئت امارت اسلامی و مقام های ناروی اختصاص یافته است.

در نشست اوسلو که برای سه روز برنامه ریزی شده است برعلاوه از هیئت امارت اسلامی به رهبری امیر خان متقی سرپرست وزارت خارجه  از شماری چهره های مستقل سیاسی و فعالان مدنی که در بیرون از افغانستان حضور دارند٬ سه خانم از کابل نیز شرکت کرده اند.

نمایندگان ویژه دولت های امریکا٬ المان ٬ بریتانیا٬ ایتالیا٬ اتحادیه اروپا٬ رینا امیری، نماینده ویژه آمریکا در امور زنان افغانستان٬ نمایندگان وزارت مالیه و برنامه انکشافی امریکا نیز در اسلو حضور دارند . تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا