صحت

شفاخانه های دولتی ۱۵ ولایت، از طریق فایبر نوری با مرکز وصل می شوند

کابل 7 اسد باختر 
داکتر فیروزالدین فیروز وزیر صحت‌عامۀ ، امروز تفاهم‌نامه تطبیق پروژه طبابت از راه دور را با محمد نجیب عزیزی رییس ادارۀ تنظیم خدمات مخابراتی یا اترا در مرکز رسانه های حکومت امضا کرد
بربنیاد این تفاهم نامه شفاخانه های دولتی پانزده ولایت  کشور با فایبر نوری وصل می گردد و این موضوع زمینه  های تداوی از راه دور را فراهم می سازد.
این پروژه با هزینه سه میلیون دالر که از سوی اداره تنظیم خدمات مخابراتی پرداخت می گردد در جریان سه سال تطبیق خواهد شد. پروژه وصل شفاخانه های ۱۵ ولایت کشور با مرکز همچنان سه هدف عمده را دنبال می کند که عبارت از تشخیص دقیق بیماری، تداوی معیاری بیماران وبالا بردن دانش طبی داکتران در ولایت هامی باشد.
به گزارش آژانس باختر   وزیر صحت عامه پس از امضای تفاهم نامه  در نشستی خبری گفت که ، امضای  این تفاهم‌نامۀ طبابت از راه دور که  میان وزارت صحت عامه و ادارۀ تنظیم خدمات مخابراتی  در حقیقت گام بزرگی است به سوی مرحلۀ تازه‌ در نظام طبابت افغاستان برداشته می‌شود. نه تنها  با این کیفیت درمان درکشور افزایش  می یابد بل دسترسی  به خدمات صحی سهل می گردد با استفاده از تکنالوژی معلوماتی بیماران حتا در نقاط دور دست کشور نیز درمان می شوند.
وزیر صحت عامه افزود که  با اجرای این برنامه شفاخانه‌های کابل با ولایت ها از طریق فایبرنوری وصل می شوند، گذشته از تشخیض  بیماری و درمان بیماران ، زمینۀ آن فراهم می شود تا  شفاخانه های کشور تجربه  های صحی  را با سایر شفا خانه ها در ولایت ها شریک سازند.
به گفته وی ،این برنامه در گام نخست در سه  شفاخانه عملی می گردد بعدآ پانزده شفاخانه‌ی دولتی در ولایت  توسعه داده می شود.
وزیر صحت با اشاره  بر آنکه سالانه حدود ۳۰۰ میلیون دالر از پول شهروندان به خاطر تداوی در شفاخانه های بیرون از کشور هزینه می شود گفت: استفاده از تکنالوژی تداوی از راه دور، افزون برآنکه کیفیت تداوی در شفاخانه های ولایات  وولسوالی هارا بالا می برد، با وصل شدن شفاخانه های مرکز با شفاخانه های مشهور کشورهای منطقه، زمینه برای تداوی هرنوع بیماری در داخل کشور فراهم خواهد شد تا بیماران با هزینه کمتر ودر زمان اندک، تشخیص وتداوی شوند.
در همین حال محمد نجیب عزیزی رییس ادارۀ تنظیم خدمات مخابراتی یا اترا  در این نشست گفت که  در مرحله نخست  تطبیق این پروژه شفاخانه جمهوریت را با شفاخانه های دو ولسوالی  شرن ولایت پکتیکا و ایبک ولایت سمنگان پیوند می‌دهد و در مرحله بعد شفاخانه های 15 ولایت در دو سال آینده باهم وصل خواهند شد.  مومنه احمد یار

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا