صحت

شفاخانه ولایتی بامیان، به زودی افتتاح می شود

کابل باختر 29 حمل
خانم نورجهان موانی، سفیر شهزاده کریم آقا خان، امروز با قانوپوه سرور دانش معاون رییس جمهور دیدار نموده و در مورد فعالیت  و خدمات بنیاد انکشافی آقاخان در افغانستان، گزارش داد.
به اساس معلومات دفترمطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر، خانم موانی، با اشاره به اینکه بنیاد انکشافی آقاخان از دهه 1990 تاکنون برای ارائه خدمات در بخش های مختلف درافغانستان فعالیت می کند، از معاون رییس جمهور دعوت کرد که شفاخانه ولایتی بامیان را که به همکاری کشورهای کانادا، فرانسه، افغانستان و بنیاد انکشافی آقاخان اعمار شده است افتتاح نماید.
وی همچنین توضیح داد که بنیاد انکشافی آقاخان  از سال 2002 به بعد، براساس توافقی که بین دولت افغانستان و شهزاده کریم آقاخان وجود دارد، در زمینۀ فراهم نمودن کمک های بشری، ارائه خدمات صحی، توسعه و انکشاف فعالیت داشته و این روند همچنان ادامه دارد.
بنابرتوضیحی که از سوی مسؤلان بنیاد انکشافی آقاخان ارائه شد، شفاخانه ولایتی بامیان اولین شفاخانه در نوع خود و یکی از مراکز صحی است که از نظرساختمان و وسایل طبی با معیار و ستندرد بلند ساخته شده است.
به گفتۀ مسؤلان بنیاد انکشافی آقاخان، خدمات صحی این شفاخانه به صورت معیاری ارائه شده و حدود شصت درصد برق مورد نیاز آن نیز با نصب سیستم سولر تأمین شده و کارکنان آن نیز آموزش های لازم را دیده اند.
مسؤلان بنیاد انکشافی آقاخان گفتند که بنابر درخواست اداره محلی و مردم بامیان مبنی بر ارتقای این شفاخانه از ولایتی به شفاخانه حوزیی، بحث و گفتگو با وزارت صحت عامه جریان دارد.
در این دیدار سرور دانش معاون رییس جمهور شهزاده کریم آقاخان را از دوستان نزدیک دولت و مردم افغانستان خوانده گفت مجموعۀ خدماتی که ازسوی بنیاد انکشافی آقاخان در کشور های مختلف از جمله افغانستان ارائه می گردد قابل قدر است.
قانونپوه دانش اعمار شفاخانه ولایتی بامیان را یک گام ارزشمند در راستای توسعۀ خدمات صحی از سوی شهزاده کریم آقاخان عنوان نمود و از دعوت سفیر آقاخان برای افتتاح شفاخانه ولایتی بامیان استقبال کرده و اعلام آمادگی نمود.
معاون رییس جمهور با توجه به توضیحات مسؤلان بنیاد انکشافی آقاخان گفت اگرچه در عرصه خدمات صحی پیشرفت های بسیار حاصل شده است، اما به لحاظ ستندرد و معیارها، بخش صحت افغانستان در آغاز راه قرار دارد و امید است که شفاخانه ولایتی بامیان بتواند الگوی مؤثری برای دیگر مراکز صحی نیز باشد.
قانونپوه سرور دانش با توجه به نیازمندی مردم ولایات همجوار بامیان گفت ارتقای شفاخانه ولایتی بامیان به شفاخانه حوزوی، یک ضرورت  جدی است و حکومت مکلف است که به این نیازمندی مردم توجه کند.
به گفته معاون رییس جمهور پس از تسهیلاتی که به لحاظ ترانپسورتی و راه های مواصلاتی در مناطق مرکزی و ولایات همجوار بامیان فراهم شده است، شفاخانه ولایتی بامیان باید به یکی از مراکز مهم صحی در سطح کشور تبدیل گردد.
معاون رییس جمهور، اعمار و مدیریت شفاخانه از سوی بیناد انکشافی آقاخان را یکی از برنامه های مهم انکشافی آن نهاد در کشور خوانده گفت امید است که یکی از شفاخانه های کابل نیز به هدف ستندرد سازی، زیر مجموعۀ بنیاد انکشافی آقاخان قرار گیرد تا بتواند به معیاری شدن خدمات صحی در کشور مفید واقع گردد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا