اخبارجهان

شمار مبتلایان کووید۱۹ در امریکا از ۲۵ میلیون بیشتر شد

واشنگتن/ وی اوی ای /6دلو/باختر

شمار مبتلایان کووید۱۹ در ایالات متحدۀ امریکا به بیش از ۲۵ میلیون نفر و مرگ و میر ناشی از این بیماری در آن کشور به بیش از ۴۲۹ هزار نفر رسیده است.

بر اساس آمار پوهنتون جانس هاپکینز امریکا، تا صبح یکشنبه ایالت‌های نیویارک، کالیفورنیا، تکزاس، فلوریدا و نیوجرسی به ترتیب بیشترین آمار ابتلا و مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا را در میان ایالت‌های ۵۰گانۀ امریکا دارند.

افزایش آمار ابتلا و تلفات ویروس کرونا در امریکاهمزمان با آغاز کار جو بایدن به صفت رییس جمهور امریکاست.

بایدن که در زمان کارزار انتخاباتی خود از کارکرد دونالد ترامپ، رییس جمهور پیشین امریکا در خصوص رسیدگی به بحران کووید۱۹به شدت انتقاد می‌کرد، در نخستین روز کار خود فرمان اجرایی را برای گسترش تولید واکسین، افزایش آزمایش کووید۱۹و بازگشایی مکاتب امضا کرد.

بایدن با اشاره به آمار مرگ و میر و ابتلای ویروس کرونا در امریکا گفت که از میان برداشتن این “نابسامانی” چندین ماه را در بر خواهد گرفت. او هشدار داد که شاید تا یک ماه دیگر، آمار قربانیان کووید۱۹ در امریکا به ۵۰۰ هزار نفر برسد، اما تاکید کرد که این همه‌گیری قطعاً از میان برداشته خواهد شد.

تا کنون دو واکسین – مودرنا و فایزر-بیوان‌تک – از سوی ادارۀ مواد خوراکی و دوایی امریکا جواز تطبیق یافته است که هر دو واکسین یاد شده برای ایجاد معافیت در برابر ویروس کرونا باید دو دوز و با فاصلۀ سه هفته گرفته شود.

بر اساس آمار نشر شده در ویب‌سایت مرکز کنترول و وقایۀ امراض امریکا، تا روز یکشنبه ۲۴ جنوری بیش از ۴۱ میلیون دوز واکسین کووید‍۱۹ در سرتاسر امریکا توزیع شده است که از آن به بیش از سه میلیون و ۲۷ هزار نفر هر دو دوز و برای بیش از ۱۴ میلیون نفر دیگر تنها دوز نخست واکسین تطبیق شده است.

نخستین واقعۀ ویروس کرونا در امریکا به تاریخ ۲۱ جنوری ۲۰۲۰ نزد مردی در ایالت واشنگتن تثبیت شد که به تازگی از شهر ووهان چین به امریکا برگشته بود.

ویروس کرونا نخست در دسمبر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان، مرکز ایالت هوبی چین شایع شد و به سرعت به همه‌گیری مرگباری مبدل شد که از آن زمان تا کنون نزدیک به ۹۹ میلیون نفر را در جهان به کووید۱۹ مبتلا کرده است و جان نزدیک به دو میلیون و ۱۲۴ هزار نفر دیگر را گرفته است.فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا