اخبارجامعهصحت

صنعت دخانیات فراتر از تاثیر مخربش بر سلامت عمومی

کابل ۱۰ جوزا باختر
با ایجاد آلودگی و انتشار گازهای گلخانه‌ای، منشا خسارات زیست‌محیطی (ویرانگر) است.
آژانس باختر به نقل از آژانس ایرنا خبر می دهد مدیر ارتقای سلامت سازمان جهانی بهداشت با ارائه گزارشی از نتایج (بسیار فاجعه‌ بار) تاثیر صنعت دخانیات بر محیط زیست به خبرگزاری فرانسه گفت: صنعت دخانیات یکی از بزرگ‌ترین آلاینده‌هایی است که می‌شناسیم.
به گفته رودیگر کرش، این سند با عنوان (دخانیات، سمی برای سیاره ما) به بررسی تاثیرات زیست محیطی این صنعت در نگاهی جامع از کشت گیاهان و تولید محصولات دخانی گرفته تا مصرف و ضایعات آن می پردازد.
در حالی که این صنعت مسئول قطع ۶۰۰ میلیون درخت محسوب می‌شود، کشت تنباکو سالانه ۲۰۰ هزار زمین کشاورزی را اشغال، ۲۲ میلیارد تن آب را نیز مصرف و ۸۵ میلیون تن گاز دی‌اکسید کربن تولید می کند.
کرش می‌افزاید: تولیدات دخانی که بخش قابل توجهی از زباله‌ و دورریزهای جهان را تشکیل می‌دهند، حاوی بیش از هفت هزار تن ترکیبات شیمیایی است که پس از دور ریختن در محیط پخش می‌شود.
بر پایه این گزارش، از چهار میلیارد و ۵۰۰ هزار فلتر ‌سگرت که سالانه در طبیعت رها می‌شود می‌تواند ۱۰۰ لیتر آب را آلوده کند.
خطرات دخانیات برای سلامت به مصرف و دورریز آن محدود نمی‌شود؛ نزدیک به یک چهارم کشاورزان فعال در تولید تنباکو از بیماری موسوم به تنباکوی سبز که نوعی مسمومیت نیکوتینی از طریق تماس پوستی است، رنج می‌برند.
به گفته مدیر ارتقای سلامت سازمان جهانی بهداشت، روزانه معادل ۵۰ دانه سگرت نیکوتین وارد بدن کشاورزانی که در تماس مداوم با برگ های تنباکو هستند، می‌شود.
وی با اشاره به بکارگیری کودکان در چنین مزارعی گفت: فقط تصور کنید که کودکی ۱۲ ساله روزانه ۵۰ دانه سگرت بکشد.
بر پایه این گزارش، تنباکو اغلب در کشورهای نسبتاً فقیر کشت می‌شود، جایی که آب و زمین‌های زیر کشت اغلب کمیاب هستند و این محصولات جای تولید غذای اصلی را می‌گیرند.
کشت تنباکو عامل ۵ درصد از جنگل‌زدایی در دنیاست و ذخایر گرانبهای آب را کاهش می‌دهد.
سهم قابل‌توجهی از انتشار گازهای گلخانه‌ای جهانی نیز از فرآوری و حمل و نقل تنباکو ناشی می‌شود که این مقدار یک پنجم کاربن تولید شده حمل‌ونقل هوایی را شامل می‌شود.
سازمان جهانی صحی همچنین در مورد محصولات مشتق از تنباکو- سگرت و سگرت الکترونیکی که به طور قابل توجهی در تجمع آلودگی پلاستیکی در جهان نقش دارند، هشدار می دهد.
بر پایه این گزارش، فیلترهای سگرت حاوی رگه‌هایی از میکروپلاستیک‌هاست؛ این قطعات کوچک که در اقیانوس‌های سرتاسر جهان، از جمله در گودال ماریانا (عمیق‌ترین قسمت اقیانوس های جهان) یافت می‌شود، دومین منبع بزرگ آلودگی پلاستیکی در جهان است.
سازمان جهانی صحی تاکید می کند که برخلاف ادعای صنعت تنباکو، هیچ مدرکی دال بر تاثیر مثبت این فیلترها بر سلامت وجود ندارد. همچنین این نهاد از اینکه هزینه های عظیم پاکسازی زباله های صنعت تنباکو به مالیات دهندگان در سراسر جهان تحمیل می‌شود، ابراز تاسف می کند.
بر پایه این گزارش، چین سالانه حدود ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دالر برای تصفیه زباله های دخانی هزینه می کند. برای هند، این صورت حساب ۷۶۶ میلیون دالر است، در حالی که برزیل و آلمان هر کدام ۲۰۰ میلیون دالر می‌پردازند.
به همین دلیل سازمان صحی جهانی اصرار دارد که کشورهای بیشتری از الگوی فرانسه و اسپانیا موسوم به «آلاینده- پرداخت‌کننده» پیروی کنند که برمبنای آن صنایع آلاینده خود هزینه جمع‌آوری و تصفیه زباله را برعهده می‌گیرند.
به اعتقاد رودیگر کرش مهم این است که صنایع دخانی هزینه خساراتی را که وارد می‌کنند بپردازند.سیدمصطفی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا