سیاستاخبارگزارش ها

عبدالعزیز کاملوف؛ افغانستان نباید منزوی شود

کابل/  ۳  قوس/  باختر

وزیر امور خارجۀ اوزبیکستان گفته است: خروج نیروهای ناتو به رهبری امریکا از افغانستان، نباید به معنای از دست دادن علاقه عمومی و مسوولیت جمعی در برابر آینده این کشور باشد.

عبدالعزیز کاملوف، این گفته ها را بعد ازنشست شورای همکاری اوزبیکستان و اتحادیۀ اروپا بیان داشته و تاکید کرده است؛ افغانستان نباید از سوی جامعۀ جهانی منزوی شود و نبایدخروج نیروهای ناتو به رهبری امریکا از افغانستان به معنای از دست دادن علاقه عمومی و مسوولیت جمعی در برابر آیندۀ این کشور باشد و بار مشکلات افغانستان بر دوش کشورهای منطقه، به خصوص همسایه‌گان نزدیک این کشور گذاشته شود.

کاملوف به ذخایر مسدود شدۀ افغانستان در امریکا اشاره کرد و گفت که این پول‌ها باید آزاد شود تا به این ترتیب معاملات بانکی در این کشور از سر گرفته شود.

در همین حال سازمان عفو بین‌الملل با نشر گزارش تازه‌ یی گفته است که جامعۀ جهانی باید فورا محدودیت‌های مالی بر دارایی‌های افغانستان را برای جلوگیری از فاجعه انسانی در این کشور بردارد.

در گزارش این نهاد که روز سه‌شنبه، دوم قوس نشر شده، آمده است که جامعۀ بین‌المللی باید محدودیت‌ها بر دارایی‌های افغانستان را که مانع ارایه خدمات صحی، غذا و سایر خدمات ضروری به مردم این کشور می‌شود ، فوراً کاهش دهد.

عفو بین‌الملل افزوده است که برای جلوگیری از بحران فزاینده که جان ده‌ها میلیون تن در افعانستان را تهدید می‌کند باید این اقدام صورت بگیرد.

عفو بین‌الملل هشدار داده است که بدون حمایت‌های فوری هدفمند بین‌المللی و بدون اجازه استفاده از ذخایر ارزی افغانستان برای حمایت از مردم این کشور، صحنه برای یک فاجعه انسانی در ماه‌های آینده آماده می‌شود.

این هشدارها در حالی مطرح می‌شود که دست کم ۹.۴ میلیارد دالر ذخایر ارزی افغانستان در بانک‌های امریکایی مسدود شده است.

وزارت خارجۀ چین گفته است که با توجه به وضعیت بد اقتصادی افغانان، آن هم در آستانۀ فصل سرما، ذخایر ارزی افغانستان باید آزاد شود.

ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجۀ چین در یک نشست خبری گفته است که تحریم‌های وضع شده یک جانبه و منجمد کردن دارایی‌های افغانستان در بیرون از این کشور، به معنی مجازات جمعی همه شهروندان این کشور است.

او در این نشست خبری از جهان خواسته است که برای بهبود وضعیت زند‌گی مردم افغانستان به‌صورت فوری کمک کند. لیجیان همچنان گفته است که افغان‌ها در شرایط بد اقتصادی قرار دارند.

با آن که شماری زیادی از کشور های جهان منجمله چین، روسیه، ترکیه، ایران… خواستار آزاد کردن دارایی های منجمد شده افغانستان از سوی امریکا اند، امریکا با لجاجت همچنان بر منجمد ماندن آن تاکید دارد .   تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا