اخبارTOPجامعهآموزش

عزیزاحمد ریان: امیدواری های زیاد وجود دارد که مکتب های دخترانه درسال تعلیمی جدید آغاز شود

کابل / 3 دلو / باختر

عزیز احمد ریان رییس روابط عامۀ وزارت معارف دررابطه به فعالیت های این وزارت درشش ماه گذشته معلومات داد و خاطرنشان کرد که امیدواری های زیادی وجود دارد که مکتب های دخترانه  نیز در سال تعلیمی جدید آغازشود.

رییس روابط عامۀ وزارت معارف به خبر نگار آژانس باخترگفت: چنانچه می دانید قبل ازفتح کابل درچوکات امارت اسلامی، کمیسیون ویژۀ تعلیم و تربیه و تحصیلات عالی موجود بود که در تمام ولایت ها و ولسوالی ها مطابق تشکیل، رییسان ومدیران مسوولان داشت.

وی افزود که  افزون بر آن درسطح سه ولایت یک حلقه تعلیمی فعالیت می کرد که تحت رهبری رییس، اموراداری آن از طرف مسوول اداری و یک کمپیوتر کار پیشبرده می شد و همچنان کمیسیون، جریان تعلیمی درکشور را نظارت می کرد و درچوکات آن به صد ها مدرسه های دینی، دارالایتام ها،  دارالعلوم ها، دارالحفاظ ها و تعلیمات عصری فعالیت می کرد.

ریان خاطرنشان کرد:  زمانی که کابل را امارت اسلامی فتح کرد، به خاطر شیوع ویروس کرونا، تمام نهاد های تعلیمی و تربیتی درافغانستان تعطیل بود و رهبری وزارت معارف امارت اسلامی درگام نخست موافقه کرد که تمام مکتب های پسرانه و دخترانه از صنف های اول تا ششم در سراسر کشور بازگشایی شود و درقدم بعدی دروازه های مکتب به روی پسران صنف های هفتم تا دوازدهم نیز باز شد و اما نهاد های آموزشی دخترانه جهت طرح و دریافت فضای تعلیمی مصئون موقتا مسدود باقی ماند.

او گفت: دراین راستا امید واری های زیادی وجود دارد که مکتب های دخترانه  نیز در سال تعلیمی جدید آغازشود و خواهران ما هم به مکتب بروند و قابل یاد آوری است که به هدف جلوگیری ازضیاع وقت آن ها، امسال برای دانش آموزان دختر ارتقای صنفی داده شد.

رییس روابط عامه وزارت معارف اضافه کرد که امارت اسلامی، بالاخص کمیسیون تعلیمی، قبل از فتح و هم بعد از آن به صورت مستمر، ده ها نشست و دیدار های کاری را با موسسات و بنیاد های خیریۀ منطقه یی و خارجی به خاطر حمایت آن ها از روند تعلیمی کشور انجام داده است که پیشرفت های قابل ملاحظۀ را نیزدرقبال داشته است که ان شاالله درآیندۀ نزدیک نتایج عملی آن را خواهیم دید.

همچنان  درمدت شش ماه که گذشت دربخش ساختار تشکیلاتی وزارت، نیزکارهای مهمی صورت گرفته که می توان از تلاش های هیئت های علمی در راستای آماده کردن یک طرح تشکیلاتی موزون یاد کرد که بعد از منظوری رهبری امارت اسلامی  به منصۀ اجراء قرار خواهد گرفت.

اوخاطرنشان کرد که  برای وزارت معارف یک سرپرست وزیر، دو معین رسمی و دو معین سرپرست گماشته شده است و به همین ترتیب رییسان ولایتی، مرکزی و شماری آمران بخش های مهم نیز جدید تعیین شده اند که همه مسوولان مناسب، مجرب و اشخاص متعهد اند و قبل براین هم درکمیسیون تعلیمی عضویت داشتند

وی بیان کرد: گرچه بخش اعظم دارایی های افغانستان را خارجی ها مسدود کرده اند و جامعۀ بین المللی هم تا اکنون کدام کمک محسوسی با امارت اسلامی نکرده است، اما با آن هم ما توانستیم که معاش سه ماهۀ ( اسد ، سنبله و میزان) تمام آموزگاران و کارمندان اداری وزارت معارف را پرداخت کنیم و ان شاالله درآیندۀ نزدیک بقیه تنخواه های آن ها هم اجرا خواهد شد.

بعد از پیروزی امارت اسلامی تا اکنون درمجموع اضافه ازشانزده هزار قطعه شهادتنامه برای واجدان شرایط توزیع شده است و کار توزیع برای سایر متقاضیان  به سرعت جریان دارد.

در بخش های نشراتی این وزارت؛ تلویزیون معارف، ویب سایت و صفحات اجتماعی و گروپ های واتسپ که میان مسوولان اداره های مرکز و ولایتی ایجاد شده است، فعالیت دارند و درکنار آن فیسبوک های ریاست های معارف ولایت ها دوباره فعال شده است که غرض آگاهی شهروندان فعالیت های روزمرۀ  رهبری و ریاست های معارف ولایت ها را انعکاس می دهد.

رییس روابط عامه وزارت معارف علاوه کرد که  هرهفته رهبری وزارت معارف به منظور رسیدگی بهتر به امور، دومجلس برگزار می کنند که درمجلس اول سرپرست وزیر، معینان، رییسان مرکزی و آمران دفاتر معینان حضور دارند.

درمجلس دومی صرف سرپرست وزیر، معینان، مشاوران ارشد و رییسان دفتر مقام و روابط عامه شامل اند که هردومجلس مطابق اجنداء روی موضوعات مختلف و مهم مربوط بحث می کنند و تصامیم و فیصله های مجلس ها  به صورت کتبی به معینیت ها و مراجع مربوط ارسال می شود.

عزیز احمد ریان افزود که علی رغم این که امارت اسلامی در بخش اقتصادی با مشکلات زیادی مواجه است اما با آن هم در شش ماه که گذشت به رییسان و ریاست های ولایتی کمک های مالی رسانیده شده است که بیشتر مشکلات  آن ها از این رهگذر حل شده است.

به همین ترتیب در مدت ذکر شده میلیون ها جلد کتاب درسی جدید چاپ شده است، نصاب تعلیمی به کابل انتقال یافته و روند انتقال  بقیه هم در جریان است.

او اضافه کرد که بیشتر مدرسه های دینی شهر کابل، مکتب های دولتی و خصوصی و بخش اعظم امور اداری و تدریسی ولایت ها را، هیئت های نظارتی این وزارت بررسی و ارزیابی کرده اند.

همچنان رییس روابط عامه وزارت معارف، تاکید کرد که برای اخذ امتحانات سالانه مدرسه های دینی درکشور، آمادگی های بیشترگرفته شده است که درنظراست درحوت سال روان خورشیدی  این امتحانات برگزارشود.باختر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا