اخبارجهان

عضویت ۱۵۴ نماینده مجالس پاکستان تعلیق شد

اسلام‌آباد / ایرنا /30 جدی/باختر

 کمیسیون انتخابات پاکستان امروز و همزمان با تکاپوی احزاب جناح مخالف برای برگزاری تظاهرات گسترده در پایتخت آن کشور، عضویت ۱۵۴ نفر از نمایندگان مجالس شامل چندین وزرای کابینۀ حکومت را به حالت تعلیق درآورد.

به گزارش آژانس باختر به نقل از ایرنا، رسانه‌های پاکستان به نقل از مسوولان کمیسیون انتخابات این کشور گزارش دادند: عضویت نمایندگان مجالس ملی، سنا و پارلمان‌های ایالتی به دلیل عدم ارائه جزئیات مربوط به دارایی‌های شخصی خود به این کمیسیون تعلیق شده است.

طبق قانون اساسی پاکستان، نمایندگان پارلمان پاکستان که تعداد آنان یکهزار و ۱۹۵ نفر می‌باشد، باید تا پایان سپتامبر هر سال، لیست دارایی‌های خود را به این کمیسیون ارائه کنند، این مهلت تا پایان ماه دسامبر گذشته و در مرحله نهایی تا روز گذشته (۱۸ جنوری) نیز تمدید شده بود.

نمایندگان تعلیق شده شامل ۳ سناتور، ۴۸ عضو مجلس ملی و ۱۰۳ نفر از نمایندگان مجالس چهار ایالات پاکستان می‌باشند.

در بین نمایندگان تعلیق شده پاکستان نام وزیران دریانوردی، علوم و تکنالوژی و امور هماهنگی ایالات و ورزش نیز به چشم می‌خورد.

این درحالی است که جبهۀ مشترک جناح مخالف پاکستان موسوم به «جنبش دمکراتیک» قرار است امروز تظاهرات گسترده‌یی در شهر اسلام‌آباد برگزار کنند و علیه آنچه که آنان مدعی تخلف حزب حاکم پاکستان در انتخابات عمومی سال ۲۰۱۸ استند، مقابل کمیسیون انتخابات تجمع  کنند.

پاکستان، نظام پارلمانی دارد و مردم آن کشور برای انتخاب نمایندگان پارلمان‌های ایالتی و ملی این کشور، سوم اسد سال گذشته پای صندوق‌های رأی رفتند.

پس از انتخاب نمایندگان پارلمان، حزب پیروز (تحریک انصاف پاکستان) به رهبری «عمران خان»  اقدام به تشکیل کابینه کرد.

در نظام سیاسی پاکستان، رییس جمهوری آن کشور نیز با رأی تمامی اعضای پارلمان‌های ایالتی و ملی و سنای پاکستان انتخاب می‌شود.

انتخابات پاکستان هر پنج سال یک ‌بار برگزار می‌شود و این نخستین باری است که سه بار پیاپی، ‘انتخابات’ تکلیف حکومت پاکستان را مشخص می‌کند.

فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا