سیاستاخبارجهان

عضو پارلمان بریتانیا؛ نظامیان ما باید پاسخ جنایات شان در افغانستان را بدهند

کابل، ۲۶ سرطان، باختر
یک عضوی پارلمان بریتانیا گفته است که نظامیان کشور ما باید پاسخ آن جنایاتی را دهند که در افغانستان مرتکب شده اند.
جرمی کوربین، این تقاضا را درست زمانی مطرح کرده است که اخیراَ بی بی سی در گزارش گفته است که نیروهای ویژه بریتانیا در سال ۲۰۱۰ در افغانستان بیشتر از پنجاه غیر نظامی را در عملیات خود سر و غیر قابل توجیه در هلمند کشته اند.
وزارت دفاع بریتانیا این گزارش را رد کرده است٬ برخلاف از عملکرد ارتش بریتانیا در افغانستان دفاع کرده است و آن را جنگ شجاعانه خوانده است.
اما جرمی کوربین؛ عضوی مجلس این کشور خواستار پاسخگویی نیروهای انگلیسی در این مورد شده است. جرمی کوربین در پارلمان بریتانیا گفت: «نیروهای ویژه ما باید مانند بقیه نیروهای مسلح پاسخگو باشند.»
جرمی کوربین که قبلا رهبری حزب کارگر و رهبر اپوزیسیون بریتانیا را بر عهده داشت، روز جمعه در تویتی نوشت: «صبح امروز در پارلمان درباره اتهامات اخیر در مورد نیروهای ویژه بریتانیا در افغانستان، من به وزیر گفتم که نیروهای ویژه ما باید مانند بقیه نیروهای مسلح تحت پاسخگویی دموکراتیک باشند.»
او تاکید کرده ما باید میان وظیفه و جنایات فرق قایل باشیم٬ در حالی کار کرد نیروهای ویژه ما در افغانستان فراتر از انجام یک وظیفه بوده است٬ با تاسف نظامیان جوان ما در هلمند در کشتار غیر نظامیان با هم رقابت کردند و فراتر از دستور٬ عمل کردند٬ پس ما کشور دموکراتیک نیستم زیرا مولفه اول دموکراسی قانون پذیری است در حالی که نظامیان انگلیسی قوانین را زیر پا کرده اند.
باید گفت که گزارش بی بی سی بازتاب وسیع داشته است تا سرحد که عفو بین الملل آن یک جنایت عمدی خوانده است و بر تحقیقات بیشتر وشفاف تر در این خصوص تاکید داشته است.
دیده بان حقوق بشر نیز دیدگاه مشابه با عفو بین الملل دارد. نوریه زیوری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا