سیاست

عفو بین‌الملل: دستگاه قضایی و نهاد های عدلی افغانستان باید برآوردن اصلاحات متعهد باقی بمانند

کابل/ ۲۹ عقرب/ باختر
سازمان عفو بین‌الملل از کشور های کمک کننده با افغانستان خواسته است که از دولت این کشوردر خصوص آوردن اصلاحات در نهاد های عدلی و قضایی این کشور وضاحت بخواهد ونهاد های عدلی و قضایی افغانستان برادامۀ آوردن اصلاحات متعهد باقی بمانند.
سازمان عفو بین الملل می گوید: هنوز هم سیستم عدلی و قضایی افغانستان ضعیف است و پاسخگوی شرایط نیست.
سازمان عفو بین الملل این مسئله را درست زمانی مطرح می کند که تاچند روز دیگر نشست ژنیو که ادامه کمک های اقتصادی با افغانستان را بررسی خواهد کرد برگزار می شود.
این سازمان از کشورهای کمک‌کننده خواسته است که ازدولت افغانستان را در راستای بهبود بخشیدن به عملکردو کارآیی دستگاه قضایی این کشوروضاحت بخواهند٬زیرا با کمک های وافر بین المللی دسترسی به عدالت در افغانستان مشکل است و نهاد های عدلی و دستگاه قضایی آن خلا های خود را دارند٬ کار در این نهاد ها با تاخیر٬دلهره و فساد و پراز فساد است٬ قانون اندک مراعات می شود٬مجرمان به گونۀ درست مورد بازپرس قرار نمی گیرند وآن گونه که توقع می رود مجازات نمی شوند.
عفو بین‌الملل از شرکت ‌کنندگان در کنفرانس ژنیو می خواهد که دولت افغانستان را وا دارند که به اصلاحات در نظام قضایی پابند باشد و از قربانیان جنگ حمایت کند .
عمر ورایچ؛ رییس بخش جنوب آسیا در عفو بین‌الملل به این باور است٬ در دو دهه گذشته در زمینه حقوق بشر در افغانستان پیشرفت صورت گرفته است؛ اما کارهای بیشتری باید انجام شوند.او تاکید دارد کنفرانس ژنیو لحظه‌ یی اساسی برای تایید مجدد نقش اصلی حقوق بشر در افغانستان آینده است.
قرار است کنفرانس ژنیو فرار به تاریخ ۲۳ و ۲۴ ماه جاری عیسوی به مدیریت مشترک افغانستان ٬فنلند و سازمان ملل در شهر ژنیو سویس با شرکت ۶۱ کشور جهان بر گزار شود که در آن آینده همکاری های اقتصادی با افغانستان به بررسی گرفته خواهد شد .
قبل ار این جامعه جهانی ده پیش شرط را به دولت افغانستان سپرده است که آینده کمک های جامعه جهانی را به این کشور معین می کند .
شرایط جامعه جهانی ارائه شده همگانی نشده است مگر گفته شده است که بحث مبارزه با فساد در آن مطرح است .
باید گفت که نهاد های عدلی و دستگاه قضایی افغانستان تاکنون در باره بیانیۀ اخیر سازمان عفو بین الملل چیزی نگفته اند.صائم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا