سیاستاخبارگزارش ها

عفو بین الملل؛ بریتانیا باید در برابر اتهام های مطرح شده از سوی بی بی سی پاسخ گوید

کابل، ۲۲ سرطان، باختر
بعد از آن که بی بی سی گزارشی را در مورد ارتکاب جرایم جنگی از سوی ارتش بریتانیا در افغانستان را منتشر کرد٬ سازمان عفو بین‌الملل خواستار تحقیقات فوری در این مورد شده است.
به گزارش آژانس باختر؛ بی‌بی‌سی در گزارشی از کشتار افراد غیر نظامی در ولایت هلمند در جنوب افغانستان در سال ۲۰۱۰ میلادی به دست گروهی از نیروهای ویژه بریتانیا خبر داده‌است.
در گزارش از کشتار عمدی حداقل ۵۶ غیر نظامی افغان در جریان شش ماه سال ۲۰۱۰ در افغانستان سخن گفته شده است٬ جنایت درد ناکی که رهبران سیاسی و نظامی بریتانیا با خونسردی از آن گذشته اند.
به دنبال نشر این گزارش سازمان عفو بین الملل٬ خواستار رسیدگی به این مسئله شده است.
زمان سلطانی؛ محقق عفو بین‌الملل در آسیای جنوبی گفته‌است « این سازمان خواستار تحقیقات بیشتر و جدی تر در عین حال شفاف در مورد اتهامات است که از سوی بی بی سی مطرح‌شده است تا عدالت برای قربانیان تأمین شود و عاملان آن‌ پاسخ‌گو شوند.»
در بیانیه‌ عفو بین‌الملل یافته‌های بی‌بی‌سی وحشتناک خوانده است و تاکید دارد که این گزارش به وضوح سطح هشدار دهنده‌ای از معافیت از مجازات و عدم پاسخ‌گویی سربازان بریتانیایی را که در افغانستان فعالیت می‌کردند، نشان می‌دهد.
سازمان عفو بین‌الملل افزوده است بریتانیا موظف است که به گونه فوری تحقیقات در مورد تمامی اتهامات مربوط به جنایات جنگی نیروهای ویژه‌ خود را آغاز کند و هریک از اتباع بریتانیایی که مظنون است، باید در دادگاه به دست عدالت سپرده شود و تاکید داشته است« اگر بریتانیا مایل به طرح دعوا علیه ارتش خود نیست، دیوان کیفری بین‌المللی باید این کار را انجام دهد.»
وزارت دفاع بریتانیا اتهام های وارد شده در برابر ارتش آنکشور را بی اساس دانسته است. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا