سیاستاخبارجامعه

عفو بین ‌الملل از نابودی دستآورد زنان در افغانستان  ابرازنگرانی کرد

کابل/ ۳جوزا /باختر

سازمان عفو بین الملل هشدار داده است که در وجود وضعیت جاری در افغانستان، دستآوردهای زنان در این کشور که در بیست سال گذشته به دست آمده است، در حال نابودی است.

عفو بین الملل از جامعۀ جهانی و حکومت خواسته‌است تا نگذارند حقوق زنان در روند صلح افغانستان معامله شود.

به گزارش آژانس باختر؛ سازمان عفو بین الملل همچنان گفته است: با آغاز برنامۀ خروج نیروهای خارجی از افغانستان، چشم‌انداز زندگی و وضعیت زنان و دختران در این کشوردر یک مرحلۀ حساس قرار گرفته‌است.

در اعلامیۀ این سازمان که امروز نشر شد، گفته شده است: سازمان عفو بین‌الملل از وضعیت گفت وگوهای صلح، درگیری‌های روزانه و جان‌باختن غیرنظامیان در افغانستان نگران است.

در اعلامیه همچنان گفته است که با توجه به وضعیت کنونی و آغاز روند خروج نیروهای خارجی از افغانستان، این کشور به نتیجه‌یی پیش می‌رود که در آن پیشرفت‌های ۲۰ ساله زنان در معرض خطر جدی قراردارد و چشم‌انداز زنان و دختران افغانستان در یک مرحلۀ حساس قرار گرفته‌است.

به گفتۀ این سازمان، زنان در دورۀ حاکمیت طالبان و تسلط این گروه بر بخش‌هایی از خاک افغانستان با محدودیت شدیدی از جمله ممنوعیت کار در خارج از خانه و حضور در اجتماع بدون محرم و عدم دسترسی دختران به آموزش و مراقبت‌های صحی روبه‌رو بوده‌اند. در حالی که  از سال ۲۰۰۱ میلادی به این طرف، حقوق زنان به گونه‌ یی قابل توجهی بهبود یافته است و اکنون ۳٫۳ ملیون دختر، مشغول آموزش اند و در بخش‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی حضور فعال دارند و با وجوددرگیری‌های دوام‌دار، زنان افغان به وکالت، داکتری، آموزگاری، روزنامه‌نگاری، ورزش و بخش‌های دفاعی و امنیتی مشغول استند.

در اعلامیۀ عفو بین‌الملل تذکر رفته است که حقوق کامل زنان افغان هنوز هم با موانع بزرگی روبه‌رو است، خشونت علیه آنان بسیار گسترده است و مشارکت زنان در تمام سطوح دولتی محدود است و به گفتۀ یونیسف، ۲٫۲ میلیون دختر افغان به مکتب نمی‌روند.

این سازمان با اشاره به گفت وگوهای صلح گفته‌است که در ترکیب هیئت ۲۱ نفری حکومت افغانستان فقط چهار زن حضور دارد و در هیئت طالبان هیچ زنی حضور نداشت و در نشست صلح مسکو که دربارۀ‌ افغانستان برگزار شده‌بود، در ترکیب هیئت ۱۶ نفری دولت، تنها یک زن بود.

با این حال، عفو بین الملل از جامعۀ جهانی و حکومت خواسته‌است تا نگذارند حقوق زنان در روند صلح افغانستان معامله شود. صائم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا