سیاستاخباراقتصاد

عواید بانک مرکزی کاهش یافته است

کابل/7 دلو/باختر

رییس بخش عملیاتی بازار بانک مرکزی می گوید، به دلیل شیوع ویروس کرونا و بسته بودن مرز ها، عواید بانک مرکزی که بیشتر از 29 میلیارد افغانی بوده است، کمتر از یک میلیارد افغانی کاهش یافته است که در کل کاهش 96 درصدی عواید این بانک را نشان می دهد.

به گزارش خبرنگار آژانس باختر؛ نجیب الرحمن اثیر، رییس بخش عملیاتی بازار که در برنامۀ حسابدهی حکومت به ملت در مورد دستاور های بانک مرکزی صحبت می کرد افزود: دستاور های عمدۀ بانک مرکزی، وصل کردن بانک ها، موسسات مالی به سیستم تادیات  افغانستان است.

رییس بخش عملیاتی اظهار داشت که ثبات قیم ( کنترول نرخ تورم ) هدف اساسی سیاست پول بانک مرکزی است، نرخ تورم در ده ماه اول سال مالی 1399 ، (5.58) درصد بود، در حالی که این شاخص در دورۀ مشابه سال گذشته 2.37 درصد ثبت شده است .

وی گفت ذخایر ارزی افغانستان در 6 سال گذشته در تناسب به سال های قبل افزایش یافته است و عوامل عمدۀ افزایش ذخایر ارزی افغانستان عبارت از کاهش فروش اسعار خارجی وافزایش ورود اسعار تحت برنامۀ تسهیلات اعتباری است . در ابتدای سال مالی 1399 ذخایر ارزی بانک مرکزی 7 میلیارد و 944 میلیون اعشاریه 46 دالر بود که در اخیر سال مالی جاری به 8 میلیارد و 118 میلیون اعشاریه 42 دالر امریکایی افزایش یافته است که به این اساس ذخایر خالص ارزی مبلغ 123.96 میلیون دالر امریکایی افزایش یافته است . نازیلا عزیزی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا