اخباراقتصاد

عواید در معادن زغال سنگ سمنگان افزایش یافته است

ایبک/ ۱۰ حمل/ باختر
در شش ماه گذشته از معادن زغال سنگ سمنگان بیش از دوملیاردوپنجصد وهشتاد میلیون افغانی عواید به دست آمده است.
محمد داوود خالقیار، آمرعواید مستوفیت سمنگان به خبرنگار آژانس باخترگفت که این مبلغ از اول ماه میزان تا 29 حوت سال 1400 که شش ماه دوم سال می شود از مدرک فروش زغال سنگ ولسوالی درۀ صوف بالا و ولسوالی روی دو آب سمنگان به دست آمده است و تحویل دافغانستان بانک سمنگان شده است.
این مسول ادارۀ مستوفیت سمنگان علت افزایش عواید زغال سنگ را تامین امنیت راه های مواصلاتی، جلوگیری ازقاچاق زغال سنگ وتقاضای بیشتر زغال را در بازار عنوان کرد و گفت که بعداز پیروزی امارت اسلامی افغانستان عواید معادن زغال سنگ از طریق تعرفه های بانکی طی مراحل شده وبه حساب واردات دولت جمع آوری می شود.
وی افزود که به منظور جمع آوری عواید زغال سنگ در حال حاضر دو ترازوی بلند تناژ دولتی یکی آن در معدن زغال دهانه تور ودیگرآن در معدن زغال شباشک نصب است و از هر تن زغال 2200 افغانی محصول اخذ می شود.
در همین حال مسوولان نمایندگی زغال در سمنگان می گویند؛ هم اکنون در معادن زغال سنگ ولسوالی دره صوف بالای سمنگان حدود سه هزار تونل استخراجی شخصی زغال سنگ فعال است و دراین صوف های استخراجی بیش ازپانزده هزار کارگر مصروف کاراند.
رمضان رانندۀ موتر کاماز گفت: من این زغال را از معدن شباشک ولسوالی دره صوف بالا بارگیری کرده ام و به کابل انتقال می دهم، راه ها امنیت است وهیچ نوع اخاذی در مسیر شاهراه ها وجود ندارد، اما محصول زغال سنگ بلند است.
قابل یاد آوری است که معدن زغال سنگ درۀ صوف سمنگان در سال 1345 توسط افراد محل کشف شد و قرار سروی متخصصان شوروی وقت و آلمان در سال 1346 بیشتر از 150 میلیون تن زغال سنگ تخمین شده است.
قرارمعلومات مسوولان، معادن زغال سنگ به شکل کمربند در طبقات مختلف سلسله کوه های هندوکش واقع شده که از بدخشان آغاز و تا ولایت های تخار، بغلان، سمنگان، بامیان، سرپل امتداد یافته است که به معدن سبزک هرات منتهی می شود.
محفوظ حمیدی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا