امنیتاقتصادجامعهگزارش ها

فروشند گان درکابل از کمرنگ بودن کار و بار شان در روز های نزدیک به عید شاکی اند

کابل/۲۴ سرطان/ باختر
با آن که روز های انگشت شماری به عید سعید قربان با قی مانده است، اما بازار های کابل  جنب و جوش سال های گذشته را، ندارد.

از فروشندگان لباس گرفته تا کیک وکلچه فروشی ها و فروشگاه های  میوۀ خشک مشتری اندک شماری دارند وفروشندگان از کمرنگ بودن کار و بار شان دراین روز ها شاکی اند.
شهروندان نیز می گویند که جنگ جاری درکشور و شیوع ویروس کرونا ونیز وضعیت نا به سامان اقتصادی، آنان را نسبت به خریداری برای استقبال از عید ناتوان کرده است.
محمد آصف فروشندۀ میوۀ خشک در پل باغ عمومی شهر کابل به فریال ملکزاده خبر نگار افتخاری آژانس باختر گفت که نسبت به سال های پیش شهروندان برای خرید  انواع میوۀ خشک کمتر می آیند وکار و بار شان نسبت به سال های پیش چندان خوب نیست .

این فروشنده دلیل کمرنگ بودن کارو بار شان را دراین روز هایی که عید فرا می رسد، جنگ جاری و فضای ناباوری نسبت به روال زندگی شان می دانند.
سلطان فروشندۀ کیک و کلچه در همین محل به میترا صدیقی خبر نگار افتخاری آژانس باختر گفت که فروش آنان در آمد آمد عید امسال نسبت به عید گذشته تا هفتاد در صد کاهش یافته است . او گفت که در دوازه سال کارش در فروش کیک و کلچه چنین بی کاری را تجربه نکرده است.
او دلیل این وضعیت را دربازار، شیوع ویروس کرونا و حالت جاری سیاسی و نظامی ونیز بی کاری و مشکل اقتصادی مردم بیان کرد.
عبدالرحیم فروشندۀ لباس در مندوی کابل گفت که هرچند بهای لباس در بازار کاهش یافته است اما کم‌تر شهروندی برای خرید به فروشگاه وی مراجعه می کند.
او گفت که بیشتر لباس افغانی عرضه می کند وکسانی که به فروشگاه وی می آیند این لباس ها را به گونۀ کرایی مطالبه می کنند و پس از سپری شدن عید دوباره تحویل می دهند.

عبدالرحیم خاطرنشان کرد که جنگ عامل همه نا به سامانی ها در کشور است و مردم به آیندۀ شان بی باور شده اند . ازین رو در خریداری لباس های نو چندان علاقه ندارند.
زینب محصل یکی از پوهنتون های خصوصی در کابل گفت که نه او نه هم کدام عضو دیگری از خانوادۀ شش نفری شان برای عید لباس تهیه کرده است.
زینب بیان کرد که نسبت به وضعیت کشور نگران اند و امیدی برای فردای بهتر از امروز ندارند.
این جوان خاطر نشان کرد:” عید واقعی مردم ختم جنگ و خونریزی وآمدن صلح و آرامی درکشور است.وقتی ما به این آرمان برسیم با دل خوش به خرید لباس و اشیای مفشن می پردازیم “.
به همین گونه شمار زیادی از شهروندان در صحبت با خبرنگاران آژانس باختر گفته اند که نمی توانند به نسبت مشکل اقتصادی برای استقبال از عید خریداری کنند.
به هر صورت چنانی که فروشندگان وشهروندان کابل گفتند ، بیش از همه ادامۀ جنگ و نا امنی، دلیل شده است که مردم مسلمان و متدین ما امسال در فضای ناخوش ناشی از جنگ و نا امنی و شیوع بیماری کرونا آنچنانی که باید عید قربان را به تجلیل بگیرند ، نمی توانند.
چه خوب است که دو طرف درگیر به خاطر مردم کشور به جنگ ،این پدیدۀ نامیمون و ویرانگر پایان بدهند و در کنار هم به التیام زخم های مردم رنجکشیده و آبادی کشور ویران ما دست به دست هم بدهند .
فریال و میترا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا