سیاست

مردم : مجلس نمایندگان باید درشرایط موجود مسوولانه عمل کند

کابل باختر/ 8/ حمل
مردم از نمایندگان درولسی جرگه میخواهند که دررابطه به قضایا ووضعیت جاری درکشور موضع شفاف، کارا و سازنده داشته باشند کاری نمایند که انگیزه و برنامه حکومتداری خوب درکشور تقویت شود.
گزارشگرآژانس باختر مینگارد: سرانجام ولسی جرگه وزرای دفاع، داخله ورییس عمومی امنیت ملی را استیضاح  کرد، استیضاح این سه مقام ارشدامنیتی و دفاعی چندروز قبل و بعداز انجام حملات تروریستی درکابل بخصوص حمله برشفاخانه سردارمحمد داود خان در دستور کار نمایندگان ولسی جرگه قرارگرفت .
زمانیکه چگونگی استیضاح وزراء مطرح شد شماری از نمایندگان با احساسات تمام به آدرس این سه مقام ارشد حکومتی حرف های زیادی گفتند ، اتهامات زیادی وارد نمودند و دیدگاه های شان را با هشدار های جدی مطرح ساختند مگر زمانیکه  این سه مقام به جلسه عمومی مجلس حاضر شدند و به سوالات نمایندگان پاسخ گفتند و حرف های خود را هم بازگو کردند صحبت ها وگفته های آنان با کف زدن ها مواجه شدو نمایندگان مردم حالتی را به خودگرفتند که به آدرس این سه مقام هیچ چیزی نگفته بودند نه تنها آنها را ملامت نکردند بل از کارشان خوش هم هستند و آن را تائید میکنند.
برخورد دوگانه و متفاوت شماری از نمایندگان مردم درولسی جرگه واکنش های را درمیان مردم ، فعالان جامعه مدنی و سیاسیون برانگیخت حتا شماری از اعضای مجلس ، خود آن را یک مضحک خواندند و تاکید کردند که  نمایندگان نباید دروجود بی برنامگی و بی ارادگی خود و مجلس را به استهزا بیگرند .
دراین جای شک نیست که نیروهای امنیتی و دفاعی کشور برای دفاع از ارزش های ملی ، تمامیت ارضی و حاکمیت دولتی کار های ارزشمندی را نجام داده اند و برخی خلا های مدیریتی درآن قابل حل است. بهتراست که نمایندگان مردم درولسوالی جرگه و یا فعالان جامعه مدنی و نهادهای دیگر که به عنوان منتقد نظام فعال اند، درایت و شجاعت یک منسوب امنیتی ، یک افسر ، یک عسکر و یا یک جنرال را احترام گذارند، امروز حوادث تروریستی نه تنها افغانستان را که چهاردهه ناهنجاری ها به نهادها و زیربناهای آن آسیب فراوان وارد کرد، به چالش کشیده بل کشورهای بزرگ جهان که قدرت های بزرگ اقتصادی و نظامی جهان را تشکیل میدهد نیز از گزند این حوادث در امان نیستند.
درکشورهای دیگر ، پارلمان و نهادهای که ممثل اراده یک دولت اند بیشتر همکار نهادهای دفاعی و امنیتی شان هستند درمشوره دهی ، هماهنگی، رفع خلا های مدیریتی و ایجاد یک رهبری منظم همکاری میکند و درراه ایجاد یک حکومتداری خوب ممد حکومت های شان میباشد.
درحالیکه درافغانستان مسوولان امنیتی به جای آنکه مشوره و همکاری سودمند و موثر دریافت نمایند تهدید به استیضاح و استجواب میشوند و این امر سبب میگردد که این مسوولان به جای آنکه به امور مربوط رسیدگی کنند در پی جمعاوری اسناد مدارک ودلایل می برآیند تا درمجالس استیضاح و یا استجواب به دفاع از خود بپردازند.
شماری از آگاهان سیاسی ، فعالان جامعه مدنی ، برخی از وکلای مردم و رسانه ها اقدام اخیر ولسی جرگه درخصوص استیضاح وزرای دفاع داخله و رییس عمومی امنیت ملی را یک گام به جلو نه بل یک گام به عقب تغییر میکند زیرا آنها با این کار نه تنها باعث ضیاع وقت چند عضو ارشد حکومت آنهم در شرایط حساس کنونی شدند بل گفته های گذشته خود را پس گرفتند و به جای ایراد و انتقاد دیروز به کف زدن ها پرداختند که این میتواند به جای استیضاح چند وزیر ، یک استهزا برای خود ولسی جرگه باشد.
مردم از نمایندگان شان درولسی جرگه میخواهند که وظایف ووجیبه های شان را مسوولانه انجام دهند و بابی برنامه گی ها ، باعث سکتگی درانجام امور دولت شوند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا