سیاست

قرارداد بند بخش آباد در حضور داشت رئیس جمهور غنی، به امضا رسید

کابل باختر 26 جوزا
قرارداد بند بخش آباد ولایت فراه امروزدر حضور داشت محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان،توسط علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب و آقای کاتیلو سیلیتو رئیس شرکت هایدرو آرک ایتالیا به امضا رسید.
در مراسم امضای این قرارداد که امروز در ارگ انجام شد و در آن والی فراه و نماینده گان آن ولایت در شورای ملی نیز حضور داشتند، ابتدا وزیر انرژی و آب صحبت کرده گفت که برای انکشاف منابع آب افغانستان نیازمند شروع جدید هستیم که گام های مشخص، پرشتاب و بدون ترس برداشته شود که گام های اولیه به هدایت رئیس جمهور برداشته شده است.
علی احمد عثمانی ضمن معلومات در باره بند بخش آباد گفت که مقدمات تحقق وعده های حکومت به زمان نیاز دارد و باید آنرا تحمل نمائیم، اما مصمم برای تحقق وعده های خود در حد امکانات و توانایی های دست داشته هستیم. وی افزود که آب گنجینه مشترک نسل ما و نسل های آینده است و رسالت ما این است که آب خود را مدیریت کنیم.
عثمانی خاطر نشان کرد که در سال ۱۳۹۲ قرارداد دیزان تفصیلی بند بخش آباد با کمپنی پاکستانی از طریق وزارت انرژی و آب به امضا رسید، اما انجام کار به کندی صورت گرفت و رضایت بخش نبود و به همین جهت این قرارداد از طریق کمیسیون تدارکات ملی فسخ گردید.
وزیر انرژی و آب خطاب به تمام شرکت ها و کمپنی های که در افغانستان در عرصه های مختلف سرمایه گذاری می کنند، گفت: ما با وجودیکه از هر ظرفیت که وارد کشور می شود، استقبال می کنیم اما حرکت بطی را قبول نداریم، یا باید پروژه ها به سرعت و کیفیت لازم انجام شوند و یا فسخ و متوقف گردند و مجدداً قرارداد صورت گیرد.  
وی با اشاره به اهمیت حفاظت از آب و خاک گفت: همانطوریکه ما باید در حفظ خاک و تمامیت ارضی کشور توجه داشته باشیم، در مهار آب ها و حفظ منافع آبی نیز توجه صورت گیرد. 
کاتیلو سیلیتو رئیس شرکت هایدرو آرک ایتالیایی نیز صحبت کرده گفت که برای ما جای خرسندی و افتخار است که این قرارداد مهم را به امضا می رسانیم. وی مدیریت آب را از علایم خوب حکومتداری دانسته گفت که امیدوارم پروژه مذکور را به خوبی به پایه اکمال برسانیم. 
سپس محمد آصف ننگ والی فراه صحبت نموده گفت که با آغاز این پروژه عظیم، آرزو های چهل ساله مردم فراه تحقق می یابد. وی گفت که میدان هوایی فراه تکمیل گردیده، پل ترانزیتی ریگی که چهار ولسوالی را وصل می کند، بزودی تکمیل می گردد و شفاخانه دو صد بستر آن ولایت نیز در آینده نزدیک تکمیل خواهد شد.
آصف ننگ، گفت که این پروژه اهمیت جغرافیایی ترانزیتی فراه را بیشتر می سازد و در رشد اقتصاد و محصولات زراعتی آن ولایت ممد واقع خواهد شد.
در اخیر این مراسم، عبدالسلام رحیمی رئیس عمومی اداره امور صحبت نموده، از تلاش های رئیس جمهور، نماینده گان مردم فراه در شورای ملی، وزیر انرژی آب و همکاران شان بخاطر امضای قرارداد بند بخش آباد، تشکر کرد. وی گفت که آغاز کار این پروژه یکی از آرزو های دیرینه مردم ولایت فراه بود که امروز تحقق می یابد.
قابل یاد آوری است که اﻳﻦ ﻗﺮاﺭﺩاﺩ به هزینه حدود چهار و نیم میلیون دالر، ﺷﺎﻣﻞ ﺩﻳﺰاﻳﻦ ﺗﻔﺼﻴﻠﻲ ﺑﻨﺪ ﺑﺨﺶ ﺁﺑﺎﺩ می ﺑﺎﺷﺪ که از سوی ﺷﺮﻛﺖ ﻫﺎﻳﺪﺭﻭ ارک اﻳﺘﺎﻟﻴﺎیی و دستگاه ﺳﺎﺧﺘﻤﺎنی ﻫﻠﻤﻨﺪ مشترکاً انجام می شود.
ﺑﻨﺪ ﺑﺨﺶ ﺁﺑﺎﺩ ﺭﻭی ﻓﺮاﻩ ﺭﻭﺩ ﺩﺭ ﺟﻨﻮﺏ ﻏﺮﺏ ﻛﺸﻮﺭ موقعیت دارد و ﺑﺎ ﺗﻜﻤﻴل ﻛﺎﺭ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎنی اﻳﻦ ﺑﻨﺪ که در مدت ۱۸ ماه از بودجه دولت انجام می شود، ﻳﻚ ﻣﻴﻠﻴﺎﺭﺩ و ﺳﻴﺼﺪ ﻣﻴﻠﻴﻮﻥ ﻣﺘﺮ ﻣﻜﻌﺐ ﺁﺏ ﺩﺭ ﻛﺎﺳﻪ ﺁﻥ ﺟﻤﻊ خواهد شد که ﻇﺮﻓﻴﺖ ﺗﻮﻟﻴﺪ ۲۷ ﻣﻴﮕﺎﻭاﺕ ﺑﺮﻕ ﺭا ﺧﻮاﻫﺪ ﺩاﺷﺖ و در حدود ۱۰۴ هزار هکتار زمین را تحت آبیاری قرار میدهد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا