اخبارفرهنگ

قرنطین ناشی از کرونا صنعت توریزم کشور را زیانبار کرده است

کابل/۴حوت/ باختر

صنعت توریزم یکی از پر درآمدترین منبع های اقتصادی هر کشور را تشکیل می دهد.

هر کشوری که بیشترین بازدید کننده را داشته باشد، عاید هنگفتی از این مدرک گردآوری می کند و باعث شگوفایی اقتصاد آن می شود.

افغانستان نیز مکان های زیبا و قابل توجهی برای گردش گران دارد و از زمان های گذشته بازدید کنندگان از کشورهای دور و نزدیک از این مکان ها دیدن می کنند و عاید خوبی از این رهگذر به خزانه دولت واریز می شود.

 اما با شیوع ویروس کرونا در جهان در کنار سایر عرصه ها، صنعت توریزم نیز آسیب فراوان دید و کشور ما نیز از آن متاثر شد.

در حال حاضر که هنوز تهدید این ویروس همه گیر در جهان و کشور ما پا برجاست صنعت توریزم درچه حال است وچه برنامه هایی برای رشد این صنعت در وزارت اطلاعات و فرهنگ روی دست است و نیز چه چالش هایی فرا راه این صنعت وجود دارد؟، خدیجه حلیمی خبرنگار افتخاری آژانس باختر، مصاحبه یی با مرتضی عزیزی، سرپرست ریاست توریزم وزارت اطلاعات و فرهنگ انجام داده است که اینک به توجه می رسد.

پرسش: – صنعت توریزم در افغانستان با شیوع ویروس کرونا چند درصد کاهش یافته است؟

پاسخ: در صنعت توریزم در افغانستان از آغاز قرنطین تاکنون کاهش زیادی رونما شده است و گفته می توانم که تا نود درصد بازدید کنندگان ساحات توریستی کشور کاهش یافته اند و ازاین ناحیه زیان هنگفت اقتصادی را کشور متحمل شده است.

پرسش: به خاطر جبران زیان هایی که به صنعت توریزم از اثر شیوع کرونا رسیده است، و نیز جلب مجدد توریستان خارجی و داخلی چه برنامه هایی روی دست دارید؟

پاسخ: ریاست توریزم برنامه های حمایتی برای جبران زیان ها بر صنعت توریزم را پیش بینی کرده است و در هماهنگی با اداره های ذیدخل در تطبیق آن تلاش می کند. احیای صنعت توریزم پس از کرونا صورتی از آینده یی است که درآن امنیت، سلامت و صحت، اولویت برای برنامه ریزی یک سفر خواهد شد و در آن زمان این اصل برای توریست تضمین می شود و در جلب نظر و رضایت توریستان یک ضرورت خواهد شد که ادارۀ توریزم متعهد در تطبیق آن است.

بنابرآن خدمات توریستی بعد از کرونا به گونۀ کلی متفاوت و جذاب خواهد بود. روش های مهمان داری به گونۀ کلی معیاری و هوشمند تنظیم خواهد شد. رعایت نکات صحی در هوتل ها، اماکن و محل های توریستی که یک ضرورت پنداشته می شود، یکی از جذابیت های سفر می شود و ما به رعایت این نکات برنامه هایی روی دست داریم.

پرسش: کدام ولایت ها بیشتر مکان های توریستی دارد و چه تعداد گردشگر از آن مکان ها به بازدید می پردازند؟.

پاسخ: کابل، بامیان، هرات، بدخشان، پنجشیر، بلخ، ننگرهار ولایاتی است که مکان های خیلی جذاب و دیدنی برای توریستان دارد و این ولایت ها بیشترین گردشگر را جذب کرده اند و خدمات توریستی در آن ها از رونق خوبی برخوردار بود. بنابر چالش هایی که در احصائیه گیری وجود دارد، نتوانسته ایم آمار دقیق از بازدید کنندگان داشته باشیم. اما در آینده در صدد آنیم که در هماهنگی با سایر نهادها و بخش خصوصی سیستم بهتری ایجاد کنیم که بتوانیم آمار دقیق از توریستان و بازدیدکنندگان مکان های توریستی داشته باشیم.

پرسش: با رفع تهدید ویروس کرونا چه آینده یی در انتظار صنعت توریزم در کشور است؟

پاسخ : افغانستان یک کشور توریستی با ظرفیت بی نظیر است که با ایجاد زمینه، امکان جذب و سیر و سفر توریستان داخلی و خارجی در نقاط مختلف کشور است.

پیش بینی می شود که صنعت توریزم بعد از کرونا رشد قابل ملاحظه یی خواهد داشت و با مدیریت سالم و در هماهنگی با بخش خصوصی برنامه هایی برای گسترش این صنعت داریم که با تطبیق آن شاهد تحول چشمگیری در عرصۀ توریزم، به خصوص جلب بازدیدکنندگان داخلی خواهیم بود.

پرسش: در آینده برای برچیدن چالش هایی که در برابر بهتر شدن صنعت توریزم وجود دارد، روی دست دارید؟

پاسخ: ریاست توریزم برای ایجاد تحول و رشد توریزم برنامه های ذیل را روی دست دارد،

در بخش سندهای تقنینی:

۱-تعدیل قانون توریزم و عیار کردن آن مطابق به شرایط فعلی.

۲- تدوین پالیسی ملی توریزم.

۳- تهیه مسودۀ استراتیژی پلان پنج سال معینیت توریزم.

۴- تهیۀ مقررات و طرزالعمل های مورد نیاز برای تنظیم فعالیت های توریستی در سطح کشور.

  • در بخش دوم:
  • راه اندازی جشنواره های توریستی در ۶ ولایت کشور که زمینه ساز نهادینه کردن فرهنگ گردشگری و رشد توریزم داخلی است.
  • تطبیق شاخص های اهداف انکشاف پایدار در بخش توریزم.
  • تحکیم روابط با سازمان های بین المللی، منطقه یی و ملی برای استفاده از فرصت ها برای رشد صنعت توریزم در کشور.
  • ایجاد هماهنگی با اداره های ذیدخل و بخش خصوصی ترویستی و راه اندازی برنامه های حمایت برای تقویت فعالیت های توریستی در سطح کشور.
  • راه اندازی برنامه های تبلیغاتی برای معرفی جاذبه های توریستی برای گردشگران داخلی و خارجی. خدیجه حلیمی
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا