اخبارجهان

مالیزیا بزرگترین محموله ماده مخدر مت‌آمفتامین را کشف و ضبط کرد

کولالامپور/دویچه وله/25 قوس/باختر

مقام های مالیزیا از کشف مقدار ریکارد شکن ماده مخدر کریستال مت به ارزش میلیون‌ها دالر خبر ‌دادند. این رویداد برای کشوری که خود با مشکلات اعتیاد دست و پنجه نرم می‌کند، یک پیروزی است.

مقام های مالیزیا اعلام کرده اند که بزرگترین محموله مواد مخدر غیرقانونی از نوع مت‌آمفتامین که به نام های شیشه و کریستال نیز یاد می شود را کشف و ضبط کرده اند. نیروهای بحری مالیزیا این مواد مخدر را که دو تن وزن و ۲۶ میلیون دالر امریکایی ارزش دارد، از یک کشتی کوچک در جزیره پینانگ به تاریخ ۹ دسمبر به دست آورده اند.

زوبیل مات، رییس نیروهای بحری مالیزیا روز دوشنبه به خبرگزاری فرانسه گفت که « کشف و ضبط این مقدار مواد مخدر توسط نیروی بحری آن کشور در تاریخ ۱۵ سالۀ آن بی پیشینه است

راننده کشتی که می خواست فرار کند نیز بازداشت شده است.

این مواد مخدر که ۲ هزار و ۱۱۸ کیلوگرام وزن دارد، در داخل ۱۳۰ پاکت چای چینی جاسازی شده بود.

مشخص نشده که این مواد مخدر در کجا تولید شده است، اما زوبیل از بسته بندی آن نتیجه گرفته  است که احتمالا از منطقه موسوم به «مثلث طلایی» میانمار قاچاق شده باشد.

مثلث طلایی یک منطقه جنگلی دورافتاده است که مرزهای میانمار، لاووس و تایلند را به هم وصل می‌کند. مدتهاست که این منطقه به مرکز اصلی تولید هرویین و اخیراً کریستال تبدیل شده است.

این مواد مخدر در سراسر جنوب شرقی آسیا، چین و آسترالیا قاچاق می شود و بخشی از یک صنعت غیرقانونی چند میلیارد دالری است.

دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد محاسبه کرده است که ارزش مجموعی سالانه تجارت مت‌آمفتامین در آسیا بیش از ۶۰ میلیارد دالر است.

مالیزیا با مشکل بزرگ اعتیاد روبرو است و برای افرادی که به جرم قاچاق مواد مخدر محکوم می‌شوند، مجازات اعدام تعیین کرده است.

فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا