اخبارامنیتجهان

ماموریت نظامی آلمان در افغانستان تمدید شد

برلین/ وی او ای/7حمل/باخترحمل

پارلمان آلمان طرح حکومت این کشور را تصویب کرد که بر بنیاد آن سربازان آلمانی تا یک سال دیگر در افغانستان باقی خواهند ماند.

خبرگزاری رویترز روز جمعه گزارش داد که این طرح به اردوی آلمان اجازه می‌دهد تا نیروهای این کشور به ماموریت نظامی خود تا پایان ماه جنوری ۲۰۲۲ در افغانستان ادامه دهند.

ماموریت کنونی نیروهای آلمانی در افغانستان در ماه مارچ سال ۲۰۲۱ به پایان می‌رسید. تا اکنون آلمان نخستین کشوری است که ماموریت نظامی‌ خود را در افغانستان تمدید کرده است.

این کشور دست‌کم، ۱۳۰۰ سرباز در افغانستان دارد و آنان در حال حاضر،بیشتر مصروف آموزش، تجهیز و مشوره‌دهی به نظامیان افغان اند.

پیش از این وزیر خارجه آلمان هشدار داده بود که خروج پیش از وقت نظامیان بین‌المللی از افغانستان زمینه را برای تشدید خشونت‌های طالبان فراهم خواهد کرد و سبب خواهد شد این گروه تلاش کند تا قدرت را از راه‌های نظامی به دست بیاورد.

هایکو ماس پیش از آغاز نشست وزرای خارجۀ کشورهای عضو ناتو در بروکسل گفت که لازم است خروج از افغانستان مشروط به نتایج مذاکرات صلح باشد.

ماموریت نظامی آلمان در افغانستان در حالی تمدید می‌شود که جو بایدن، رییس جمهوری امریکا برای نخستین بار روز گذشته در قصر سفید در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که قصد ندارد که نیروهای امریکایی برای مدت طولانی در افغانستان باقی بماند.

بایدن یک بار دیگر تصریح کرد که بنابر “مشکلات تکتیکی” دشوار است که تا تاریخ اول ماه می این تعداد نیروها از افغانستان بیرون شوند.

رییس جمهور بایدن گفت که او و انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ امریکا مصروف ملاقات با متحدان امریکا که در افغانستان نیرو دارند، استند و گفت: “اگر از آنجا بیرون شویم به گونۀ مصوون و منظم بیرون خواهیم شد“.

او افزود که مشوره‌ها با متحدان و شرکای امریکا در مورد این که چگونه این امر تحقق یابد جریان دارد.

پیش از این، گزارش‌های در مورد تمدید ماموریت نیروهای امریکایی برای شش ماه دیگر نشر شده بود، اما بایدن تاریخ مشخصی را برای بیرون شدن نیروها از افغانستان ارائه نکرد.

این در حالی است که ناتو نیز گفته است که با نیروهای امریکایی یکجا به افغانستان رفته اند و در همگاهنگی با آن در مورد خروج از این کشور تصمیم اتخاذ خواهند کرد.

فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا