اخبارسیاستجامعه

ماموریت نمایندگی سازمان ملل متحد (یوناما) درافغانستان برای شش ماه تمدید شد

کابل / 27 سنبله / باختر

شورای امنیت سازمان ملل متحد، به اتفاق آرا ماموریت نمایندگی این سازمان (یوناما)  درافغانستان را برای شش ماه تمدید کرد.

به گزارش آژانس باختر ازمنابع خبری بین المللی؛  براساس مصوبۀ شورای امنیت سازمان ملل، ماموریت نمایندگی این سازمان (یوناما) درافغانستان تا ۱۷ مارچ ۲۰۲۲ تمدید شد.

در قطعنامۀ شورای امنیت سازمان ملل  بر نقش مهمی که این سازمان در ترویج صلح و ثبات درافغانستان ایفا می کند، تاکید شده است.

شورای امنیت سازمان ملل همچنان بر تعهد مستحکم خود به حاکمیت، استقلال، تمامیت ارضی و وحدت ملی افغانستان و حمایت مستمر از مردم این کشور تاکید کرد.

در قطعنامۀ  شورای امنیت سازمان ملل  علاوه بر این، بر اهمیت ایجاد یک دولت فراگیر، مشارکت کامل، برابر و معنا دار زنان، رعایت حقوق بشر از جمله برای زنان، کودکان و اقلیت ها تاکید شده است.

شورای امنیت سازمان ملل در قطعنامۀ خود بر اهمیت مبارزه با تروریزم در افغانستان تاکید کرد.

یوناما یا هیئت معاونت ملل متحد درافغانستان مجموعۀ و ایتلاف سیاسی است که در سال ۲۰۰۲ از طرف شورای امنیت به درخواست دولت افغانستان شکل گرفت.

هدف این مجموعه کمک به دولت و مردم افغانستان برای تثبیت صلح پایداردراین کشور است.

فیلیپو گراندی کمیشنرعالی پناهندگان سازمان ملل متحد با بیان این که افغانستان نیاز به حمایت فوری جامعۀ جهانی دارد، نسبت به پیامدهای جهانی بحران انسانی در این کشور هشدار داد.

وی افزود: در صورت فروپاشی خدمات عمومی و شرایط اقتصادی درافغانستان، ما شاهد رنج، بی ثباتی و آوارگی بیشتر درداخل و خارج ازافغانستان خواهیم بود.

کمیشنرعالی پناهندگان سازمان ملل متحد اضافه کرد که جامعۀ جهانی باید برای جلوگیری از وقوع بحران انسانی به مراتب بزرگتر که نه تنها پیامدهای منطقه یی بلکه جهانی نیز خواهد داشت، با افغانستان وارد گفت وگو شود.

گراندی گفت حتی پیش از به قدرت رسیدن طالبان درافغانستان، بیش از ۱۸ میلیون افغان یا به عبارت دیگر نیمی ازجمعیت این کشور نیازمند کمک های بشردوستانه بودند.

آمریکا پس از به قدرت رسیدن طالبان، تقریبا ۹ میلیارد دالر از دارایی‌های خارجی دولت افغانستان را مسدود کرد، واشنگتن و متحدانش درحالی که دولت طالبان را به رسمیت نشناخته‌ اند، از آزاد کردن این دارایی خود داری کرده ‌اند.

باختر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا