اخبارگزارش ها

ماۀ رمضان و فراخوان آتش بس / واکنش طالبان چه بوده است ؟

کابل /26حمل/باختر

با رسیدن ماۀ مبارک رمضان٬ بار دیگر مسئلۀ انفاد آتش بس در کشور و قطع خشونت مطرح شده است.

گزارشگر آژانس باختر می نگارد؛  خشونت ها در کشور بیشتر ازهر روز و از هر زمان دیگر است٬ هیچ روز در افغانستان بدون کشتار و خونریزی نیست٬ در نخستین روز ماه رمضان در رویداد‌های ضد امنیت و حمله‌های طالبان بیست‌وسه تن از نیروهای دولتی و شماری از افراد ملکی در بخش های مختلف کشور جان  باختند و یازده تن دیگر زخم برداشته‌اند.

در همین حال وزارت داخله گفته است که در جریان ۲۲ روز گذشته ۶۰ غیرنظامی توسط گروه طالبان کشته و ۱۶۴ تن دیگر زخمی شده‌اند.

 مگر با فرا رسیدن ماه صیام این امیدواری پیدا شد که دو طرف درگیر٬ با قبولی آتش بس٬ زمینه را برای ماۀ عاری از خشونت به میان آورند.

اتحادیۀ‌ جهانی علمای اسلام از گروه طالبان خواسته‌اند که به احترام این ماه از جنگ دست بکشد و آتش‌بس دایمی برقرار کند٬ این اتحادیه٬ جنگ جاری در افغانستان را «حرام» دانسته است و از طرف‌های درگیر جنگ خواسته است که هرچه زوتر خون‌ریزی را متوقف کنند.

رییس جمهوری اسلامی افغانستان هم در پیامی از طالبان خواسته است که در ماه مبارک رمضان از جنگ، خون‌ریزی و دشمنی با مردم افغانستان دست بردارند و به صدای برحق مردم که همانا آتش‌بس دایمی است، لبیک گویند و به‌ جای جنگ ناروا، برای برقراری صلح باعزت و عادلانه تلاش کنند.

محمد اشرف غنی ازنیروهای امنیتی و دفاعی خواسته است که در راستای تأمین امنیت توجه و فضای مصوون را به خاطر عبادت مردم فراهم کنند.

داکتر عبدالله٬ عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی با استقبال ازفراخوان اتحادیۀ‌ جهانی علمای اسلام مبنی بر قطع جنگ و دست‌یافتن به صلح دایمی در ماه مبارک رمضان از طرف‌های درگیر جنگ خواسته است که به جنگ و خون‌ریزی خاتمه دهند و برای تأمین صلح پایدار و عادلانه تلاش کنند و تن به آتش بس دهند.

کمیسیون مستقل حقوق بشرهم با فرارسیدن ماه رمضان خواهان توقف جنگ و خشونت در کشورشده است و از گروه طالبان خواسته است که برای پایان دادن به جنگ و خشونت تلاش کند تا مردم این ماه را به مهربانی، صبر و عدم خشونت سپری کنند.

رید سیرز، سفیر کانادا درکابل هم خواستار قطع خشونت در افغانستان شده است و گفته است «ما خواهان توقف کشتار هدفمندانۀ غیرنظامیان، خبرنگاران، زنان، مدافعان حقوق بشر و دیگر کسانی که برای صلح کار می‌کنند، استیم.»

دیبرا لاینز، نمایندۀ ویژۀ سرمنشی سازمان ملل برای افغانستان هم گفته است امیدوارم که ماه مبارک رمضان فرصتی را برای رسیدن به صلح و آرامش برای همۀ افغانان فراهم کند و شروع صلح با انفاذ آتش بس همراه است.

فعالان مدنی٬ احزاب سیاسی و نهاد های دیگر بین المللی هم از طالبان خواسته اند که در ماۀ مبارک رمضان آتش بس کنند تا از یک طرف از کشتار مردم جلوگیری شود و از طرف دیگر فرصت های به دست آمده در روند صلح تقویت شوند.

اما واکنش طالبان چه بود است ؟

آنان جنگ را ثواب دانسته اند٬ ذبیح الله مجاهد که خود را سخنگوی طالبان معرفی می کند٬ به یک روزنامه خصوصی با رد ٖآتش بس  در ماۀ مبارک رمضان  گفته است « برای دوام جنگ رمضان و غیررمضان ندارد و این گروه به مبارزۀ ‌شان علیه نیروهای امنیتی ادامه می‌دهد.» به گفتۀ مجاهد، «جهاد» در ماه مبارک رمضان ثواب بیش‌تر دارد، از این‌رو این گروه برای رسیدن به اهدافش از جنگ دست نمی‌کشد.

با این گفته های سخنگوی گروه طالبان می تواند قیاس کرد که سرنوشت صلح در افغانستان به دست کی ها افتاده است. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا