سیاست

متن سخنرانی جلالتمآب صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی افغانستان در نشست فوق العاده سرانِ كشور هاى اسلامى در استانبول

جناب رئیس،
رئسای محترم هیئت ها،
همکاران گرامی،
در آغاز میخواهیم از جلالتمآب رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه بخاطر تدویر جلسۀ فوق العادۀ سازمان همکاری های اسلامی در خصوص وضعیت فلسطین، قدردانی نمائیم.
گردهمایی ما نشانگر نگرانی جمعی ما پیرامون اعمال خشونت های نا بخشودنی است که اسرائیل علیه مردم فلسطین روا می دارد.
خشونت های بیرحمانه در غزه جان نزدیک به 60 تن از معترضان مسالمت آمیز را گرفته و بیش از 2700 تن را به شدت مجروح نموده است. اینها کسانی بودند که حق دموکراتیک خویش که همانا حق آزادی تجمع و بیان است، را تمرین میکردند.
افغانستان استفادۀ توجیه ناپذیر قوت و کشتار از سوی نیروهای اسرائیل را به شدید ترین الفاظ محکوم مینماید. این خشونت ها یکبار دیگر نقض صریح حقوق بین الملل، منشور سازمان ملل و کنوانسیون های ژنیو را به نمایش می گزارد.
در این مقطع، ما مانند دیگران از یک بررسی فراگیر در خصوص کشتار های غم انگیزی که بتاریخ 14 می 2018 بوقوع پیوست، حمایت میکنیم.
جناب رئیس،
افغانستان در خصوص تصمیم اخیر مبنی بر به رسمیت شناختن بیت المقدس بحیث پایتخت اسرائیل، موقف واضح دارد.
ما نگرانی های خویش را پیرامون این موضوع ابراز داشته ایم، البته به این هدف که آگاهی واضح تری از پیامد های منفی این تصمیم بر دیدگاه "راه حل ایجاد دو دولت" بوجود آورده باشیم که بدون شک یگانه راه پایدار برای رسیدن به یک حل منصفانه و همه شمول منازعۀ کنونی میباشد.
برعلاوه، ما یکبار دیگر تأکید میکنیم که بیت المقدس شرقی بحیث جزء لاینفک قلمرو فلسطینی میباشد که از سال 1967 بدینسو تحت اشغال است.
چنانچه جامعۀ جهانی در صدد دستیابی به یک راه حل مسالمت آمیز و دوامدار در خصوص موضوع فلسطین میباشد، باید بخاطر داشته باشیم که موفقیت در این راه عدالتخواهانه و ستراتیژیک به گونۀ چشمگیر بر صلح و ثبات منطقۀ خاور میانۀ بزرگتر و حتی فراتر از آن تأثیر خواهد گذاشت.
ما از جوانب بین المللی ذیدخل بشمول شورای امنیت ملل متحد میخواهیم تا اقدامات لازم را روی دست گیرد تا ارتکاب جرایم از سوی اسرائیل توقف یافته، حقوق مردم فلسطین حفظ گردد و وضعیت بسوی مسیری مثبتی تغییر یابد که منجر به توافق همه جانبه بر اساس "راه حل ایجاد دو دولت" گردد.
ما یکبار دیگر از دولت برادر ترکیه بخاطر تدویر این گرد همایی مهم روی این موضوع نگران کننده و با اهمیت، اظهار سپاس می کنیم.
من همچنان با اغتنام از فرصت، برهمبستگی کامل افغانستان نسبت به برادران و خواهران فلسطینی خویش و تحقق حقوق غیر قابل انکار شان، تأکید می دارم. تشکر از شما جناب رئیس ! ماری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا