سیاستاخبار

محب: طرح حکومت مشارکتی یک طرح ساختاری به منظور تسریع گفت وگو‌های صلح است

کابل / 17  حوت / باختر

حمدالله محب، مشاور شورای امنیت ملی کشور می‌گویدکه طرح حکومت مشارکتی یک طرح ساختاری به منظور تسریع گفت وگو‌های صلح است.

او افزود:تمرکز این طرح این است که چطور بتوانیم قدرت را تقسیم کرد و مشکلات امنیتی حل شود اما ببینیم که طالبان هم به همین فکر اند یا خیر؟

 محب که امروز در جریان کنفرانس امن و ثبات  در کابل سخن می گفت اظهار داشت  که طرح حکومت مشارکتی که زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان با مقام‌های حکومتی و سیاسیون شریک کرده است، یک طرح ساختاری به منظور تسریع گفت وگو‌های صلح و کاهش خشونت است.

او بار دیگر از آمادگی دولت برای آغاز گفت وگو های صلح سخن گفت و ياد آور شد« ما همیشه آمادگی برای صلح داریم و کوشش داریم که یک صلح پایدار در افغانستان تامین شود اما مشکل ما با طالبان مشکل ساختاری نیست بل در مسایل دیگر با آنان تفاوت نظر داریم، در حکومت‌داری آنان باورمند به امارت اند و ما باور به جمهوریت داریم، در سیاست خارجی با رابطه طالبان با پاکستان و مسایل دیگر و این که خشونت را ادامه می‌دهند مشکلات داریم»

او گفت که مذاکره با طالبان نمی تواند ثبات دایمی در افغانستان را تضمین کند.

محب گفت که برای تأمین صلح در افغانستان، باید واقعیت‌ها را به صورت جدی در نظر گرفت، زیرا این جنگ تنها ابعاد داخلی ندارد و عوامل بزرگی پشت سر آن نهفته است و اگر تنها عوامل داخلی بود، قطعاً این جنگ ادامه نمی یافت.

باید گفت که خلیل زاد نمایندۀ ویژه وزارت خارجۀ امریکا برای صلح افغانستان در سفر اخیر خود به کابل طرح یک دولت مشارکتی صلح را به مقام های افغان ارائه کرد و در حال حاضر مصروف رایزنی پیرامون این طرح با هیئت سیاسی طالبان است. روشان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا