سیاست

محمداشرف غنی ، مشکلات مردم ولسوالی های کلکان، میربچه‌کوت و قره باغ را استماع کرد

کابل / ۱۴ دلو /باختر
محمداشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان به سلسلۀ بحث های گفتمان ملی، امروز با نمایندگان اقشار مختلف ولسوالی های کلکان، میربچه‌کوت و قره باغ در قصر سلام‌خانۀ ارگ دیدار کرد.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر، ابتدا، څارنوال نورآغا یوسف‌زی، قاری صبغت الله جلیلی، شرافت سالارزی، میر غلام جیلانی درویش و طلامحمد صحبت کردند و با ارائه معلومات در رابطه به کارهای انجام شده در ولسوالی های مربوط شان، از رییس جمهور به خاطر استماع مشکلات مردم مناطق متذکره، تشکر کردندو گفتند که وضعیت امنیتی ولسوالی های کلکان، میربچه‌کوت و قره باغ قابل اطمینان بوده و تمام اداره ها فعال می باشند و همچنان مردم با مسوولان، معارف و نیروهای امنیتی خود، همکار هستند.
آنان مشکلات شان را در خصوص آب آشامیدنی، اعمار بندها، جوی ها و کانال ها، بیکاری، صحت، افزایش سهمیۀ حج، مصئونیت علما، کمبود معلمان و کتب، بورس های تحصیلی، صنایع دستی، زراعت، ترانسپورت و سایر عرصه ها، با رییس جمهور شریک کردند.
سخنرانان در رابطه به اعمار شهرک برای علما، احداث پُل، فراهم کردن آموزش های حرفه یی برای زنان، تامین عدالت در تشکیلات اداری، ایجاد سهولت در زمینۀ آموزش زبان مادری، تطبیق قانون بالای زورمندان و افراد مسلح غیر مسوول و غاصبان، بازاریابی برای میوه ها و اعمار سردخانه ها، اعمار ساختمان در هر سه ولسوالی برای شورای علما، ایجاد کودکستان، کتابخانۀ مجهز، ایجاد فابریکه پروسس کشمش، تجهیز شفاخانه و کلینیک ها، رسمی کردن معلمان حق‌الزحمه یی، آگاهی عامه در بخش زراعت و اعمار دیوارهای استنادی، پیشنهادهای خود را مطرح کردند.
رییس جمهوری از موقف ملی سخنرانان تشکر کردو گفت که هدف از نشست امروز شنیدن مشکلات مردم و جستجوی راه حل های عملی است. در نشستی که قرار است در تالار خیمه لویه جرگه برگزار شود، در رابطه به برنامه ها و اقدامات آینده برای مردم شهر کابل و ولسوالی های این ولایت، معلومات مفصل ارائه خواهد شد.
رییس جمهوری گفت که برای تامین امنیت ولسوالی قره باغ توجه خاص صورت خواهد گرفت و هیچ کسی نمی تواند نیروهای امنیتی را به خاطر اهداف شخصی استفاده کند. وی افزود که در آینده تمرکز بیشتر ما روی مدیریت آب ها است که با ساخت بندهای کوچک مشکلات شما در این قسمت، به صورت اساسی حل خواهد شد.
رییس جمهوری تصریح کرد که در بخش معارف و برق نیز کار به صورت اساسی جریان دارد، در سال جدید تعلیمی هفت هزار مکتب که ۳۵۰۰ آن برای اناث و ۳۵۰۰ دیگر آن برای ذکور خواهد بود، با تکنالوژی جدید و فایبر نوری مجهز خواهند شد. وی افزود که روی خدمات کنونی وزارت صحت عامه نیز غور اساسی صورت می گیرد و در این بخش باید بهبود قابل ملاحظه و اصلاحات به میان آید.
رییس جمهوری از اشتراک کنندگان این نشست خواست تا در مناطق شان بخاطر تطبیق به موقع و باکیفیت پروژه ها، یک راهکارنظارت مردمی را ترتیب کنند. وی همچنان از نقش علما در ثبات نظام تشکر کردو گفت که توجه به علما و فراهم نمودن سهولت های بیشتر برای آنان، وجیبه ما است .
رییس جمهور کشور گفت: ۲۲ میلیارد افغانی که در نتیجه مبارزه با فساد صرفه جویی شده بود، در بازسازی مساجد و فراهم کدن سهولت ها برای علما و خانواده های شهدا به مصرف رسیده است. وی افزود که در جلسۀ آینده کمیسیون تدارکات ملی پلان ترمیم و بازسازی روضۀ شریف، منظور و عملی خواهد شد. عبدالخالق

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا