سیاست

محمداشرف غنی رئیس‌جمهور بر مدیریت موثر و تقسیم عادلانه آب تأکید کرد

کابل 29 حمل باختر
جلسۀ شورای عالی اراضی و آب دیروز تحت ریاست محمداشرف غنی رئیس‌جمهوری اسلامی افغانستان در قصر چهارچنار ارگ ریاست‌جمهوری دایر گردید.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر، دراین جلسه، روی دومین گزارش افغانستان به کنوانسیون چارچوب تغییر اقلیم ملل متحد، گزارش وضعیت منابع آب و طرح انکشاف وادی هریرود و سیستم آب‌یاری در بند سلما بحث شد.
در بخش نخست، پس از بحث همه‌جانبه در مورد دومین گزارش افغانستان به کنوانسیون چارچوب تغییر اقلیم ملل متحد، رئیس‌جمهور گزارش مذکور را در بخش ارقام ناقص خواند و تأکید کرد که باید ارقام گزارش در چارچوب، استندرد گردد.
وی اضافه کرد که در اقلیم تغییرات آمده‌است و نیاز است تا عوامل پیشگیرانه از بدترشدن وضعیت اقلیم در کشور روی‌دست گرفته‌شود و در روشنایی یک نشست ویژه، پالیسی آب ساخته شود. رئیس‌جمهور گفت که ادارات ذیربط باید در قسمت ارتقای ظرفیت شان نیز کار نمایند.
در این گزارش به‌شمول مشکلات و پیشنهادها دربخش محیط زیست کشور، پیرامون اوضاع ملی، انتشار گازهای گلخانه‌یی و ارزیابی آسیب‌پذیری و سازگاری، استراتیژی‌های ملی تغییر اقلیم و اقدامات ملی و پالیسی‌ها برای کاهش گازهای گلخانه‌یی بحث شده‌است.
در ادامه، طرح طی مراحل اسناد پروژه‌های استملاک از سوی مسوولین اداره اراضی به جلسه مطرح شد. جلسه پس از بحث‌های همه‌جانبه تأکید کرد که باید استملاک به حداقل برسد.
در طرح یادشده آمده‌است که براساس هدایت رئیس‌جمهور کشور، مردم که در نتیجه تطبیق پروژه‌های استملاکی متضرر می‌شوند باید آدرس مشخص وجود داشته‌باشد تا مشکلات زمین‌داری، جبران خساره و اسکان مجدد خویش را با حکومت شریک سازند.
سپس، گزارش وضعیت منابع آب و طرح انکشاف وادی هریرود و سیستم آبیاری در بند سلما زیر بحث قرار گرفت.
رئیس‌جمهورغنی با تأکید براین‌که اقدامات اساسی در تقسیم و مدیریت آب به‌وجود آید گفت که ادارات مربوطه دراین زمینه هماهنگی لازم را ندارند و نوع همکاری و همکاهنگی باید واضح باشد.
رئیس‌جمهور کشور بر مدیریت موثر حوزه‌های آب به‌شمول حوزه آب هریرود تأکید کرد و افزود که حوزه‌های آب به سطح هر ولایت به‌گونۀ معیاری مدیریت و به شکل عادلانه تقسیم گردد.
وی اضافه کرد که نیاز است تا برخی تعدیلات در قوانین آب به‌وجود آید و از ادارات ذیربط خواست تا ضمن پیشنهادها لازم دراین خصوص، بدیل‌ها را برای تعدیل مواد قوانین نیز ارائه نمایند که در آن عرف و قوانین سابق در نظر گرفته شده‌باشد.
رئیس‌جمهور تصریح‌داشت که لازم است تا در فرهنگ مدیریت آب تغییر بنیادی رونما شود و اجماع اساسی شکل گیرد. وی هم‌چنان گفت که تحلیل واضح اقتصادی برای سرمایه‌گذاری در بخش آب نیاز است.
رئیس‌جمهور برای حل مشکل توزیع آب، نقش همه اقشار به خصوص علمای دینی و نیروهای امنیتی را موثر خواند. وی در مورد احداث بندهای کوچک گفت که باید این بندها معیاری اعمار گردند و در صورت نیاز، از قطعات پیش‌ساخت کار گرفته‌شود.
علی‌احمد عثمانی وزیر انرژی و آب گفت که بخاطر بهبود وضعیت استفاده از آب، تدابیر اتخاذ گردد و مشکلات در ضایعات آب را از تأثیر کانال‌های خاکی، ساختمان‌های نامناسب و زمین‌های ناهموار عنوان کرد.
نصیراحمد درانی وزیر زراعت، آبیاری و مالداری نیز دراین رابطه گفت که اقلیم تغییر یافته و نیاز است تا در سیستم آبیاری و قوانین توزیع آب کشور، تعدیلات لازم به‌وجود آید. نالان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا