سیاست

محمداشرف غنی رئیس‌جمهور به‌منظور رسیدگی به مشکل کمبود آب و حل مشکلات مالداران، هدایت لازم داد

کابل 28 حمل باختر
محمداشرف غنی رئیس جمهور اسلامی افغانستان دیروز با  تعدادی از بزرگان ولایات هرات، بادغیس، جوزجان و فاریاب و نماینده‌های کوچی‌ها در قصر چهارچنار ارگ ریاست جمهوری دیدار کرد.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر، ابتدا، منورشاه بهادری به نمایندگی از دیگران از رئیس جمهور به خاطر دیدار و استماع مشکلات و خواست های مردم، تشکر کرد و مشکلات مالداران و کوچی ها را در سطح ولسوالی های دوردست برشمرد.
سپس دستگیری خان به نمایندگی از ولایت هرات، حاجی جمعه سعیدبای به نمایندگی از اندخوی، حاجی رنگین خان به نمایندگی از بادغیس، نظرمحمد اسحاق‌زی از ولایت فاریاب، شیرمحمد نور به نمایندگی از جوزجان و محمدعارف نورزی به نمایندگی از کوچی‌ها صحبت کردند.
آنها، در مورد جستجوی راه‌بدیل بخاطر تلف‌نشدن مواشی، توزیع عاجل و عادلانه موادغذایی، تثبیت مکان‌های مناسب برای اعمار ذخیره‌های آب، جلوگیری از غصب زمین‌های علفچر، توسعه برنامه میثاق شهروندی به همه ولسوالی‌ها، تامین آب آشامیدنی برای کوچی‌ها و بازاریابی برای محصولات حیوانی آنان، اقدامات در بخش توزیع تذکره بخاطر اشتراک در انتخابات، با رئیس جمهور شریک ساختند.
رئیس جمهور پس از استماع صحبت‌ها و  پیشنهادات سخنرانان و خوش‌آمدید به آنان، گفت که جهت رسیدگی به کمبود آب به وزارت زراعت و مالداری هدایات لازم داده است. وی افزود که به زودی با رئیس جمهور ترکمنستان بخاطر تقویت  مالداری صحبت خواهم کرد.
محمداشرف غنی خاطرنشان ساخت که رسیدگی به مشکل علفرچرها نزدیک به ۱۱ ماه را دربر میگیرد و باید برای حل این مشکل اقدامات اساسی روی دست گرفته شود. وی از مالداران کشور خواست که تجربۀ شانرا دراین خصوص شریک سازند.
رئیس‌جمهور غنی به منظور حل عاجل مشکل کمبود آب به ارگان‌های مربوطه هدایت لازم داد که در این زمینه پس از ارزیابی‌های منابع، طرح عاجل را ترتیب و با وی شریک سازند.
رئیس‌جمهور به ارگان‌های امنیتی و دفاعی دستور داد که مواشی مالداران را به قیمت مناسب برای استفاده در سیستم غذایی تمام قول‌اردوهای کشور خریداری کنند تا مالداران به زیان‌های مالی روبرو نگردند.
رئیس‌جمهور به وزارت‌های معارف و صحت عامه هدایت داد که مشکلات صحی و تعلیمی کوچی‌ها را در ولایات مختلف دسته‌بندی نموده و براساس اولویت‌ها، به آنها رسیدگی نمایند.
رئیس جمهور در اخیر سخنانش، به اداره‌های ثبت احوال و نفوس و احصائیه مرکزی هدایت داد که در مناطق دوردست ولسوالی‌ها به منظور توزیع تذکره، طرح همه‌شمول را ترتیب نمایند. ماری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا