جامعه

محمداشرف غنی: پولیس و شاروالی ها در باز یا بستن دکان ها مداخله نه کنند

کابل/ ۲۵حمل/ باختر
محمد اشرف غنی، رییس جمهوری اسلامی افغانستان، روزگذشته با رییس و اعضای اتاق پیشه‌وران و دکانداران از طریق ویدوی کنفرانس صحبت کرد و چالش ها و پیشنهادهای آنان را استماع کرد.
دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر خبرداد٬ در این ویدیو کنفرانس، ابتدا محمد حسن سپاهی رئیس اتاق پیشه‌وران و دکانداران صحبت کرد و از توجه همیشگی رییس جمهوری به پیشه‌وران ابراز امتنان کرد.
وی افزود که پیشه‌وران و دوکانداران در راستای مبارزه با ویروس کرونا با شاروالی ها و سایر نهادهای دولتی در همکاری نزدیک قرار دارند.
سپاهی با اشاره به آسیب پذیری پیشه‌وران و دکانداران در برابر حوادث و تحولات، گفت که کسب و کار در کشور با شیوع ویروس کرونا و تحت قرنطین قرار گرفتن تولید کنندگان به مشکلات زیادی مواجه اند. وی کرایه محل فعالیت، پرداخت مالیه، پرداخت حق الزحمه کارگران و احتمال فاسد شدن مواد خوراکی در زمان قرنطین را، از چالش های عمده پیشه‌وران بیان کرد.
وی همچنان پشنهاد کرد تا، مالیه شش ماه اول سال جاری ۵۰درصد کاهش و جریمه های آن معاف شود؛ مالیه و جرایم دوران قرنطین اصناف که شامل قرنطین اند، گرفته نشود؛ کرایه ملکیت های دولتی ساحات تجارتی معاف شود؛ از مالکین جایدادهای شخصی خواسته شود تا کرایه دوران قرنطین را معاف کنند؛ در رابطه به پرداخت ها و تکس های شاروالی تجدید نظر شود و برای کارگرانی که بی کار شده اند، کمک شود.
سپس، محمد یوسف غضنفر نماینده فوق العاده رئیس جمهوری در امور توسعه اقتصادی، تجارتی و کاهش فقر صحبت کرد و گفت که تمام اتحادیه ها و اصناف خواستار کاهش و معافیت مالیاتی شده اند، تلاش های ما جریان دارد تا در این رابطه به نتیجه برسیم.
رییس جمهوری با ابراز تشکر از پیشنهادهای اتاق پیشه‌وران و دکانداران، گفت که روی برنامه عمومی کمک عاجل و تغییر بنیادی وضیعت، کار صورت گرفته است و پس از تکمیل، این برنامه با شرکای بین المللی جهت دریافت منابع شریک می شود.
محمد اشرف غنی به رییس عمومی ادارۀ امور هدایت داد تا موضوع قانون کرایه ملکیت های دولتی را با رییس اتاق پیشه‌وران و دکانداران تعقیب کند و در زمینه اجراات لازم انجام دهد. وی همچنان به رهبری پولیس ملی و شاروال کابل هدایت داد تا در باز و بسته کردن دکان ها، در جریان قرنطین مداخله نه کنند.
رییس جمهوری خاطرنشان ساخت که بخش های از صنایع با رعایت شرایط صحی می توانند به فعالیت ادامه بدهند، اما این بخش ها از سوی اتاق پیشه‌وران و دکانداران باید مشخص شوند. وی از مسوولان این اتاق خواست تا پیشنهادهای مشخص شان را در خصوص تغییر تکنالوژی و تغییر ظرفیت های تکنالوژی در صنایع، ارائه کنند.
رییس جمهوری به پیشنهادهای اتاق پیشه‌وران و دکانداران اشاره کرد و گفت که پیشنهادهای شما معقول است، اما باید در جلسۀ رهبری حکومت روی ابعاد مختلف آن بحث و تصامیم اتخاذ شود. صائم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا