اخبارفرهنگ

محمدطاهر زهیر حمایت همه جانبۀ وزارت اطلاعات و فرهنگ را از فرهنگ بلوچان و سایر فرهنگ های بومی کشور ابراز کرد

کابل /12حوت/ باختر

محمد طاهرزهیر، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ در مراسم گرامیداشت از روز فرهنگ بلوچی که شورای عالی بلوچان امروز در تالار وزارت اطلاعات و فرهنگ برگزارکرد، حمایت همه جانبۀ وزارت اطلاعات و فرهنگ را از فرهنگ بلوچان و سایر فرهنگ های بومی کشور ابراز کرد.

به گزارش خبرنگار آژانس باختر؛ محمد طاهر زهیر سرپرست وزارت اطلاعات وفرهنگ در این مراسم در رابطه به اقوام ساکن کشور و فرهنگ های متنوع صحبت کرد و گفت که افغانستان خانۀ مشترک همۀ اقوام است، مطابق قانون اساسی افغانستان هر قوم از حق زندگی در این کشور برخوردار است و دارای حقوق مدنی و سیاسی خود است.

سرپرست وزارت اطلاعات وفرهنگ از رییس شورای بلوچان، جوانان و قلم به دستان بلوچ خواست که با شریک کردن آثار ملموس و غیرملموس این قوم با وزارت اطلاعات وفرهنگ همکاری کنند که از یک طرف زمینۀ چاپ آثار آنان فراهم شود و از جانب دیگر بتوانند آثار غیرملموس را از این طریق در یونسکو به نام افغانستان ثبت کنند.

محمدطاهرزهیر، حفظ خرده فرهنگ های ملی را خیلی مهم دانست و تاکید کرد: حسب حکم قانون اساسی کشور، ما از هر فرهنگ به گرمی استقبال می کنیم و وزارت اطلاعات وفرهنگ آمادۀ هرنوع حمایت از فرهنگ های بومی کشور است. در این محفل پیام محمد اشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان نیز خوانده شد که در آن آمده است: بلوچان باشندگان اصیل این خاک استند و دوشادوش سایر اقوام به خاطر آزادی، عزت و سربلندی وطن تلاش کرده اند و قربانی داده اند.

در پیام رییس جمهوری گفته شده است که دولت جمهوری اسلامی افغانستان بر این تاکید می کند که قوم بلوچ مانند سایر اقوام از حقوق مساویانه برخورداراست و با توجه به ارزش های قانون اساسی به خاطر حمایت، نگهداری، پیشرفت و توسعۀ فرهنگ آنان، گام های ارزشمند برداشته شده است و در آینده نیز از هیچ گونه تلاش دراین راستا دریغ نخواهد شد.

همچنان محب الله صمیم، وزیر اقوام و قبایل، نظام الدین فطرت، رییس شورای بلوچان، محمد هاشم وهاج، رییس شورای صلح اقوام افغانستان، رحمت الله بیژن پور، محمد یعقوب احمدزی، محمد هارون رخشانی و نبیله بلوچ در رابطه به موضوع صحبت کردند. فرزانه نعمت

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا