سیاستاخبارTOP

محمد اشرف غنی رییس جمهوری، سال سوم دورۀ هفدهم تقنینی شورای ملی را رسماً افتتاح کرد

کابل/16 حوت/باختر

 محمد اشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان امروز با سخنرانی خویش، سال سوم دورۀ هفدهم تقنینی شورای ملی را رسماً افتتاح کرد.

 به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر، محمد اشرف غنی رییس جمهوری هنگام ورود به مقر شورای ملی در حالی که از سوی میر رحمان رحمانی رییس ولسی جرگه همراهی می شد، قطعۀ تشریفات را معاینه کرد و در آغاز سخنرانی اش مراتب تسلیت و همدردی خویش را به خانواده های شهدای نیروهای امنیتی و دفاعی که جان شیرین شان را در دفاع از استقلال، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشور از دست داده اند، ابراز کرد.

 وی دورۀ کاری موفقیت آمیز و پر دستآورد را به شورای ملی آرزو کرد و با اشاره به موج حملات هدفمند بر اهداف ملکی، گفت که این حملات هدفمند در حقیقت ترور افراد نیست، بلکه حمله به حال و آینده این ملت و حمله بر آیندۀ کودکان ماست. حمله بر فکر و عملی است که آیندۀ روشن افغانستان را ترسیم می کند و هدف این حملات، پخش رعب و مایوسی در جامعه نسبت به آیندۀ ما می باشد.

 رییس جمهوری گفت که من منحیث رییس دولت همواره بر اصل تفکیک قوا و همکاری قوۀ ثلاثه تاکید کرده ام، زیرا این اصل مهم جمهوریت است. وی افزود که تفاوت نظریات میان حکومت و شورای ملی به این معناست که ارکان دولت مستقلانه عمل می کنند و هیچ رکنی، نظریات خود را بالای رکن دیگر تحمیل نمی تواند و قوت نظام جمهوری ما در همین است.

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه رسیدن به صلح پایدار برای ما نه تنها یک خواست و آرمان بل یک هدف مقدس است، گفت: خوشبختانه فرصتی که امروز برای رسیدن به یک صلح واقعی و پایدار که من آن را صلح مثبت می نامم، به وجود آمده و در ۴۲ سال گذشته بی نظیر است.

رییس جمهوری تصریح کرد: ما زمانی به صلح پایدار میرسیم که مردم افغانستان خود را در صلح سهیم ببینند و مالکیت آن را داشته باشند. برای تان وعده می سپارم که هیچ تصمیمی در مورد سرنوشت افغانستان بدون مشوره متداوم، سهم مستقیم، و تایید تمام اقشار مردم افغانستان صورت گرفته نمی تواند.

 رییس جمهور کشور خاطرنشان کرد که من بارها گفته ام و باز تکرار می کنم که برای تحقق یک صلح واقعی و پایدار که در آن استقلال، وحدت ملی و حق تعیین سرنوشت مردم به دست خودشان متصور باشد، حاضر به هرگونه فداکاری هستم. ولی فداکاری این نیست که از مسئولیتم که رسانیدن مردم به این هدف مقدس است، شانه خالی کنم و از قانون اساسی که وثیقۀ ملی ما است، عدول کنم.

 وی اضافه کرد: من به عنوان خادم فعلی تان، مسئولیت دارم که نگذارم خون، اشک و عرقی را که مردم افغانستان در ۲۰ سال گذشته برای تحکیم مردم سالاری، صیانت از نظام و حفظ و تقویۀ آزادی ها و ارزش های خود ریختانده اند، به هدر برود.

 رییس جمهوری کشور تاکید کرد که انتقال قدرت از طریق انتخابات برای ما یک اصل غیر قابل معامله است. ما آماده هستیم که در مورد برگزاری انتخابات آزاد، شفاف و سرتاسری تحت مدیریت جامعۀ جهانی متحد بحث کنیم؛ در مورد تاریخ برگزاری انتخابات هم می توانیم صحبت کنیم و به نتیجه برسیم.

 محمد اشرف غنی رییس جمهوری خاطرنشان کرد که هر نهادی می تواند خیال و خوابی را در کاغذی بنویسد و راه حلی برای افغانستان توصیه کند. این کاغذ ها در گذشته هم نوشته شده اند، حالا هم نوشته می شوند و در آینده هم نوشته خواهند شد. وثیقۀ ما، قانون اساسی ما است. به وثیقۀ دیگری ضرورت نداریم. هیچ کسی نمی تواند که در مورد انحلال نهادهایی که موجودیت شان در قانون اساسی افغانستان تسجیل شده است، تصمیم بگیرد.

 رییس جمهوری گفت: پیام من به طالبان این است در هر تلاشی که افغان ها خود را نبینند، به ثمر نمی رسد، بناً صدای افغان ها را بشنوید. آنان از جنگ خسته شده اند، اما صلح قبرستان را نمی خواهند، پس از خشونت دست بکشید، از شعار بگذرید و در عمل ثابت کنید که نیت صلح واقعی را دارید.

 محمد اشرف غنی رییس جمهوری ، اجماع به وجود آمده در سطح ملی، بین المللی، منطقه یی و جهان اسلام را برای صلح پایدار که محصول آن یک افغانستان مستقل، واحد و مردم سالار می باشد، بی نظیر خواند و گفت که تضمین منطقه و جهان برای صلح پایدار در افغانستان یک امر حتمی و ضروری است.

  رییس جمهوری با بیان اینکه مدیریت نادرست و غیر مدبرانه روند صلح، خطراتی را هم با خود دارد، گفت که استعجالیت و نیت مثبت را با شتاب زدگی بی برنامه نباید اشتباه گرفت. وی افزود که تاکید ما بر حفظ نظام، قانون اساسی و اصل انتخابات کدام سلیقۀ شخصی نیست، بلکه برای جلوگیری از همین خطرات می باشد.

 وی با اشاره به برگزاری موفقانۀ کنفرانس جینوا، گفت که تعهد ما با خداوند متعال، مردم افغانستان و کشورهای تمویل کننده این است که اصلاحات ادامه خواهد داشت؛ حکومت موثرتر و حسابده تر خواهد شد و عرضه خدمات به مردم افغانستان به گونۀ شفاف و موثر  صورت خواهد گرفت.

 رییس جمهوری گفت: اراده داریم که در صد روز نخست سال ۱۴۰۰، همه روزه یک پروژۀ ملی را افتتاح  و یا ابتکار ملی را اعلام کنیم و آغاز آن از افتتاح بند کمال خان خواهد بود. مدیریت آب های افغانستان از سال های دراز، یک رویا بود، مگر ما آن را به واقعیت مبدل می کنیم.

 رییس جمهوری در اخیر سخنانش، دستآوردهای حکومت را در مورد مدیریت موفقانۀ موج اول و دوم کرونا، اصلاحات در مدیریت مالی، جمع آوری عواید و مصرف بودجه، دستگاه عدلی و قضایی، بخش امنیتی، بخش تعلیمی و تحصیلی، بخش صحی، بانکداری، حکومتداری محلی و سایر بخش ها برشمرد و گفت که من به عنوان رییس جمهور هر لحظه وقت خود را برای بهبود هرچه بهتر حکومتداری و بلندبردن سطح پاسخ دهی حکومت، مصرف می کنم.

 در این مراسم، میررحمان رحمانی رییس ولسی جرگه نیز صحبت کردو گفت که خانۀ ملت از جمهوریت و نظام جمهوری اسلامی افغانستان حمایت می کند.

 وی افزود: از طالبان می خواهیم که از جنگ دست بکشند و انعطاف نشان داده، به میز مذاکره برگردند تا همه یکجا در راستای صلح و ثبات کشور تلاش کنیم و آرزو می کنم که بهار جدید و سال جدید، سال صلح و آرامش برای مردم افغانستان باشد.# ماری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا