سیاستاخبارTOP

محمد اشرف غنی رییس جمهوری در نشست مقدماتی کنفرانس جینوا در خصوص اتصال منطقه یی، اشتراک و سخنرانی کرد

کابل/4 قوس/باختر

محمد اشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان روز گذشته در نشست مقدماتی کنفرانس جینوا برای افغانستان که از طریق ویدیوکنفرانس برگزار شد و اجندای آن اتصال منطقه یی بود، اشتراک و سخنرانی کرد.

به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر، در این نشست که معاونان ریاست جمهوری افغانستان و مقامات و نمایندگان در حدود صد کشور جهان و سازمان های بین المللی حضور داشتند، محمد اشرف غنی رییس جمهوری در سخنرانی خویش در این نشست در باره تحول در آسیا به عنوان یک براعظم اقتصادی و سرمایه‌گذاری های فراوان روی زیربناهای حیاتی، اهمیت اتصال و تغییرات در عرصه های مختلف در قاره آسیا، صحبت کرد.

وی افزود: افغانستان چهارراه منطقه بوده است و جاده‌های تجارتی تاریخی مانند گرند ترانک، راه لاجورد و جاده ابریشم از آن عبور کرده است و در حقیقت این چنین یک کشور با این موقعیت مهم، می‌تواند دیدگاه، دورنمای استراتیژیک و پلان عمل خود را ترسیم کند و خرسندیم که اکنون افغانستان به عنوان یک دورنمای مملو از فرصت دیده می‌شود، نه خطر.

رییس جمهوری اجماع قوی منطقه یی را برای تامین صلح پایدار مهم دانست و بر تقویت ابتکاراتی همچون حمایت از تسریع پروژه‌های منطقه‌یی اعم از کاسا-یکهزار، لین انتقالی ترکمنستان-افغانستان-پاکستان، پایپ لاین تاپی و بالا بردن میزان تجارت بین شرکای منطقه یی و افغانستان، تاکید کرد.

همچنان رییس جمهوری کشور در خصوص توافق روی بهبود و تقویت زنجیره های عرضه و ارزش که به نفع همه جوانب ذیدخل است، بررسی خلاها در زیربناهای حیاتی، مبدل شدن افغانستان به یک محور صنعت و انرژی سبز و انکشاف سرمایه های بشری از طریق سیستم های انلاین، صحبت کرد.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: یک استراتیژی که افغانستان را در یک چارچوب منطقه‌یی اتصال قرار دهد، طی پنج سال گذشته تحقق یافته است.

رییس جمهوری گفت: اقداماتی همچون استفاده از مزایای اجماع میان رهبران منطقه در خصوص اتصال و همکاری های منطقه یی، مدیریت سرمایه‌های منطقه‌یی، دیزاین، تطبیق و تداوم پروژه ها در چارچوب برنامه های تعریف شده و استفاده از مجمع‌های کنونی در راستای ایجاد اجماع برای محیط زیست قابل پیش‌بینی ما را قادر خواهد کرد که  تلاش های خویش را تسریع و گسترش ببخشیم.

رییس جمهوری کشور از همکاری های شرکای بین المللی از افغانستان ابراز امتنان کرد و گفت: توانایی و موفقیت های به دست آمده به ما اجازه داد که روی یک دیدگاه در راستای مبدل کردن افغانستان به چهارراه منطقه فکر کنیم و این یک رویا نه، بلکه هدف قابل تحقق است.

وی در پایان سخن هایش از اشتراک کنندگان نشست خواست که با توجه به درد و رنج مردم افغانستان در چهاردهۀ گذشته، این کشور را در دستیابی به هدف ما یعنی مبدل شدن به چهارراه آسیا کمک کنند، تا یک افغانستان مستقل، متحد، مردم سالار به مثابه یک سرمایه برای منطقه و جهان و مرکز رونق و پیشرفت و فرهنگ و تمدن اسلامی تحمل پذیر، مبدل شود. ماری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا