اخبارفرهنگ

محمد طاهر زهیر: سرمایه های تاریخی و میراث های فرهنگی کشورمتعلق به همه مردم افغانستان است و آنان باید درحراست آن بکوشند

 کابل / ۲۸ ثور / باختر

محمد طاهر زهیرسرپرست وزارت اطلاعات وفرهنگ امروزدرمحفل تجلیل از روز جهانی موزیم ها، خاطرنشان کرد که تمام سرمایه ها و افتخارات تاریخی و میراث های فرهنگی کشور،متعلق به همه مردم افغانستان است و آنان باید درحراست آن بکوشند.

به گزارش خبرنگارآژانس باختر؛ دراین محفل که با حضور هارون حکیمی معین فرهنگ و هنر وزارت اطلاعات وفرهنگ، شماری از رییسان این وزارت، سفیرسریلانکا مقیم کابل و تعدادی از مهمانان داخلی و خارجی برگزارشد، نخست پیام محمد اشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان را داکتر محمد نبی مصداق مشاورریاست جمهوری خواند، دراین پیام از وزارت اطلاعات وفرهنگ به خاطر تجلیل از روز جهانی موزیم ها و برگزاری نمایشگاه آثار تاریخی به این مناسبت، به قدردانی یاد شد.

درپیام خاطرنشان شد که افغانستان با داشتن هزارها سال تاریخ، سرزمین مدنیت های بزرگ است و از نظرداشتن آثار تاریخی کشور غنی است . همچنان درپیام آمده است که تجلیل از روزجهانی موزیم ها، فرصتی است که به اهمیت حراست ازمیراث های تاریخی نیاکان ما توجه شود و به این تاکید صورت بگیرد که حراست از میراث های تاریخی نیاکان ما وظیفه ملی هر شهروند کشور است.

بعد، محمد طاهر زهیر سرپرست وزارت اطلاعات وفرهنگ روز جهانی موزیم ها را برای مردم افغانستان مبارک گفت و خاطرنشان کرد: دردهۀ ۷۰ درجریان جنگ های داخلی درکشور حدود یکصد هزار اثر تاریخی موزیم ملی افغانستان به تاراج برده شد که خسارات آن قابل تصورنیست.

وی افزود که در۲۰ سال گذشته به رغم تلاش های ملی و بین المللی، صرف ۹ هزار اثر هم از داخل کشور و هم از بیرون کشور به موزیم ملی برگردانیده شده است و همچنان ۱۰ هزار تکه های خرد و ریزۀ آثار به دست آمده است.

  محمد طاهرزهیر گفت که همچنان در۲۰ سال اخیردرنتیجۀ کاوش و حفریات باستانشناسان، ۲۵ هزار اثر تازه به دست آمده است و ثبت و سجل شده است که از جملۀ آثار گرانبها به شمار می رود.

محمد طاهر زهیر توجه به موزیم ملی و موزیم های محلی کشور را امر مهم دانست و خاطرنشان کرد که وزارت اطلاعات وفرهنگ در راستای بهبود بیشتر وضعیت موزیم ملی می کوشد.

سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ تاکید کرد که تمام سرمایه ها و افتخارات تاریخی و میراث های فرهنگی کشور متعلق به همه مردم افغانستان است و آنان باید درحراست آن بکوشند.

محمد فهیم رحیمی رییس موزیم ملی نیز درصحبتی دررابطه به روزجهانی موزیم ها معلومات داد و گفت که شعار امسال تجلیل از روز جهانی موزیم ها ” آیندۀ موزیم ها بازیابی و تصور دورباره ” است .

همچنان رییس موزیم ملی گفت که روز بین المللی موزیم ها در ۱۸ می مطابق به ۲۸ ثور همه ساله درسطح جهان تجلیل می شود و هدف آن بلند بردن سطح آگاهی مردم درمورد موزیم ها و اهمیت آن درتبادل فرهنگی، غنای فرهنگ ها و همچنان همکاری و صلح درمیان مردم است .

درپایان این محفل سرپرست وزارت اطلاعات وفرهنگ، نمایشگاه آثار تاریخی را درموزیم ملی افتتاح کرد و اشتراک کنندگان ازآن دیدن کردند.

این آثار حدود یک هزارو ۲۰۰ قلم را دربرمی گیرد و مربوط دوره های مختلف است که ازساحات مختلف کشور درطول سال ۱۳۹۹ به دست آمده است.

احمدضیا احمدی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا