فرهنگ

محمد طاهر زهیر: شخصیت‌ها و نهادهای سیاسی کشور، میراث‌های فرهنگی و تاریخی را برای تأمین منافع شان ابزار قرار ندهند

کابل / 9 دلو / باختر
محمد طاهر زهیر سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ امروز دریک نشست خبری در رابطه به آثار گنجینۀ افغانستان معلومات داد و از شخصیت‌ها و نهادهای سیاسی خواست که آثار تاریخی و میراث‌های فرهنگی را به خاطر تأمین منافع شان، ابزار قرار ندهند.
به گزارش خبرنگار آژانس باختر؛ در این نشست سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ خاطرنشان کرد که در این اواخر نگرانی‌هایی در رابطه به گنجینۀ باختر و گنجینۀ افغانستان ایجاد شده است .
او گفت که گنجینۀ باختر شامل آن آثاری است که از طلاتپۀ جوزجان در سال 1978 – 1979 به دست آمده است و اما گنجینۀ افغانستان شامل آثار به دست آمده از تپۀ فلول بغلان، آی خانم تخار، تپۀ زرگران بلخ، بگرام و طلاتپۀ جوزجان است.
سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ خاطرنشان کرد که گنجینۀ افغانستان از سال 2006 به خاطر نمایش به بیرون از کشور فرستاده شد و تا اول بهار سال 1399 خورشیدی، یعنی در13 سال در 13 کشور و در 29 موزیم معتبر جهان به نمایش گذاشته شده است .
وی افزود که از این رهگذر دست‌آورد دولت افغانستان در طول این مدت، عاید بیش از 350 میلیون افغانی بوده است .
سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ، گفت که گنجینه باختر و پشتوانۀ پولی و ارزی افغانستان باشد، بی‌اساس و شایعه است و تأکید کرد که آثار تاریخی پشتوانۀ پولی بانک مرکزی نیست.
وی افزود که آثار گنجینۀ افغانستان به دلیل ارزش تاریخی، تمدنی و فرهنگی و معرفی شکوه، عظمت تمدنی و جلوه‌های فاخر فرهنگی افغانستان، در بیرون از کشوربه نمایش گذاشته می‌شود.
محمد طاهر زهیر گفت که هرکدام این آثار ثبت و سجل است و ناممکن است که کسی به آن دستبرد بکند. وی گفت که به اساس هدایت رییس جمهوری کشور، وزارت اطلاعات و فرهنگ روی طرزالعملی در خصوص نمایش آثار گنجینۀ افغانستان کار می‌کند.
همچنان سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ خاطرنشان کرد که گفته می‌شود در دوره‌های گذشته گنجینه‌ی افغانستان در یک صندوق و با هفت کلید که نزد هفت نفر بوده، نیز شایعه و افسانه‌ی بیش نیست. یک قسمت از آثار موزیم در دورۀ حکومت داکتر نجیب به ذخیره‌های بانک مرکزی منتقل شد که همواره و در تمام دوره‌ها توسط مأمورین و مؤظفین موزیم ملی نگهداری شده است و اکنون نیز تمام آثار تاریخی توسط موزیم ملی افغانستان حفظ و نگهداری می‌شود.
محمد طاهر زهیر، از شخصیت‌ها و نهادهای سیاسی کشور خواست که آثار تاریخی و میراث‌های فرهنگی کشور را به خاطر تأمین منافع شخصی و سیاسی شان ابزار قرار ندهند.ضیا احمدی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا