اخبارفرهنگجامعهTOP

محمد طاهر زهیر: ما به حفاظت و مرمت آبده های تاریخی و میراث های فرهنگی درمعرض خطر، نیاز جدی داریم

کابل / ۵ حمل / باختر
محمد طاهر زهیر سرپرست وزارت اطلاعات وفرهنگ امروز درنشستی، ازمسوولان نهاد بین المللی حمایت ازمیراث های تحت خطر ” الف “، بنیاد فرهنگی آغاخان ونهاد دافا، به خاطرحمایت، سرعت و کیفیت کارپروژۀ بالاحصار کابل قدردانی کرد .
به گزارش خبرنگار آژانس باختر؛ دراین نشست که با حضوردیپلم مهندس عبدالاحد عباسی سرپرست معینیت فرهنگ و هنر و نور آغا نوری رییس باستانشناسی وزارت اطلاعات وفرهنگ در بالاحصار کابل برگزار شد، سرپرست وزارت اطلاعات وفرهنگ گفت که کار مرمت و ترمیم بالاحصار کابل را بنیاد فرهنگی آغاخان به حمایت مالی نهاد بین المللی حمایت از میراث های تحت خطر ” الف “، پیش می برد و درعین زمان موسسۀ دافا ،کار باستانشناسی این پروژه را درهمآهنگی ریاست باستانشناسی وزارت اطلاعات وفرهنگ انجام می دهد.
محمد طاهر زهیر، ازنهاد های مذکور به خاطر حمایت، سرعت و کیفیت کار پروژۀ بالاحصار کابل، قدردانی کرد و گفت که در طول ۴۰ سال جنگ درافغانستان، میراث های فرهنگی ملموس و نا ملموس آسیب های فراوانی دیده است که نیاز به حفاظت، مرمت و ترمیم دارد.
سرپرست وزارت اطلاعات وفرهنگ توجه و حمایت ویژۀ نهاد ” الف ” را درزمینۀ حفاظت، مرمت و ترمیم میراث های فرهنگی و آبده های تاریخی افغانستان، معطوف کرد. سرپرست وزارت اطلاعات وفرهنگ از منار پنجم و دیگر منار های هرات وهمچنان آبده های تاریخی ومیراث های فرهنگی یی که درگوشه گوشۀ افغانستان درمعرض خطر قراردارد و آسیب دیده است، یاد کرد و گفت که این میراث ها به مراقبت و حفاظت جدی نیازدارد.
وی افزود: ما نیازمند آغاز کار استحکام، مرمت و ترمیم بالاحصارهای بلخ ، خوست، غزنی و دیگر ولایت های کشوراستیم و همچنان حفاظت و مرمت کاروان سرای شش پل ، که بیشتر از هزار سال قدمت دارد، هدۀ جلال آباد، پیکره های بودا، مقبره ها و گنبد های تاریخی به خصوص مرمت خانه و خانقای پدر مولانا برای ما از اهمیت ویژه برخورداراست .
بعد، رییس نهاد ” الف ” دررابطه به فعالیت های آن نهاد معلومات داد وگفت که الف درسال ۲۰۱۷ به منظور حمایت ازمیراث های تحت خطر، ایجاد شده است و هدف ایجاد این نهاد همکاری درراستای حفاظت از میراث های فرهنگی افغانستان است .
وی افزود که این نهاد درافغانستان روی ۱۲ پروژه به ارزش ۷ میلیون دالر امریکایی کار می کند و درنظردارد که درآینده پروژه های بیشتر را درافغانستان زیر کار بگیرد.
سپس، مسوول موسسۀ دافا دررابطه به فعالیت های موسسۀ مربوط معلومات داد و گفت که دافا ازدیرزمانی با افغانستان درزمینۀ حفاظت از میراث های فرهنگی، همکاری می کند و اکنون نیز درپروژۀ باستانشناسی با لاحصار کابل مصروف کار است.
به همین ترتیب اجمل میوندی رییس خدمات فرهنگی بنیاد آغاخان درسخنانش گفت که آن نهاد درمدت ۲۰ سال کار درافغانستان، کار بیش از ۱۵۰ پروژۀ آبده های مهم تاریخی را دراین کشور انجام داده است.
وی افزود که مرحلۀ اول کار مرمت و ترمیم بالاحصار کابل ۴ سال را دربرخواهد گرفت و درنهایت دراین ساحه پارک باستانشناسی نیز ایجاد خواهد شد .
وی همچنان ازهمکاری بیشتر این نهاد با وزارت اطلاعات وفرهنگ اطمینان داد .
احمدضیا احمدی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا