فرهنگ

محمد کریم خلیلی :از شهدای کربلا به نحوی تجلیل نمایند که شایسته شأن آنان است

محمد کریم خلیلی معاون رییس جمهور، پیش از ظهر امروز، نشستی را با علمأ، ملا امامان مساجد،   فرهنگیان و متنفذان اجتماعی  نواحی مختلف شهر کابل انجام داده و در ارتباط با برگزاری مراسم عاشورا و اوضاع جاری کشور، صحبت نمود.

به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس اطلاعاتی باختر ،در این جلسه که شماری  زیادی از علما، واعظان حسینیه ها و تکایا و فرهنگیان حضور داشتند، معاون رییس جمهور فرارسیدن روزهای اندوهبار و المناک عاشور را به همه مسلمانان تسلیت گفته و بر هرچه بهتر برگزار کردن مراسم و محافل در این روزها تأکید کرد.

وی از مردم عزادار کشور، بخصوص دسته های سینه زنی خواست تا از شهدای کربلا به نحوی تجلیل نمایند که شایسته شأن آنان است.

محمد کریم خلیلی معاون رییس جمهور، حادثه خونین عاشورا را نهضت الهام بخشی توصیف نمود که باید در رفتارها، عملکردها و گفتارهای دوستداران و پیروان خود تغییر ایجاد نماید.

به گفته وی، ما زمانی می توانیم از آموزه های متعالی و اسلامی مکتب عاشورا استفاده نماییم که اهداف و فلسفه قیام امام حسین علیه السلام را به خوبی درک کرده و آنچه را که او برای جامعه اسلامی می­خواست عمل کنیم. هدف امام حسین جز احقاق حق، استقرار  عدالت و اصلاح رفتارها در میان امت اسلامی چیز دیگری نبود.

معاون رییس جمهور بر حفظ روحیه برادری، وحدت و همدلی میان مردم کشور تأکید نموده و از عزاداران شهدای کربلا خواست تا ضمن تلاش برای هرچه پرشکوه برگزار شدن محافل  عزاداری، سبب اخلال در نظم اجتماعی، انسداد راه ها و معابر و ایجاد مزاحمت به هموطنان نگردند.

محمد کریم خلیلی معاون رییس جمهور بار دیگر از جوانان و عزاداران امام حسین علیه السلام خواست تا به جای قمه زنی و ریختاندن خون خود در تکایا و جاده ها، به بیماران تنگدستی که توان خرید خون ندارند، خون اهدا کنند. وی ضمن  اینکه این کار مردم و پیروان امام حسین در افغانستان را یک حرکت ارزشمند در سطح جوامع اسلامی توصیف نمود، اظهار امیدواری کرد که این فرهنگ که طی سه سال اخیر در افغانستان رواج یافته، در سایر جوامع اسلامی نیز گسترش یابد.

اهدای خون به یاد شهدای کربلا کاریست که در سالهای اخیر در افغانستان رواج یافته و به منظور راه اندازی این فرهنگ حسنه و نهادینه ساختن آن میان مردم، محمد کریم خلیلی معاون رییس جمهور در سال 1388 ضمن دعوت از عزاداران امام حسین دراین زمینه، بانک خون مرکزی وزارت صحت عامه را به منظور جمعاوری و توزیع آن به مستحقان، به نام بانک خون مرکزی امام حسین مسمی ساخت.

در این جلسه معاون رییس جمهور اوضاع کشور را تحلیل و بررسی نموده و یادآور شد که تحکیم روند جدید و حفظ  و گسترش ارزشهای اسلامی و انسانی بدست آمده در دهه اخیر، باید به حیث یک مسوولیت ملی و وطنی، برای هر فرد افغان مطرح باشد.

معاون رییس جمهور ضمن تأکید بر این نکته که افغانستان به یاری خداوند بزرگ و آگاهی و هوشیاری مردم و کمک جامعه جهانی به گذشته های ظلمانی و تاریک بر نخواهد گشت، اظهار امیدواری نمود که مردم آگاه و بیدار کشور در راستای تحکیم پایه های روند جدید و استقرار امنیت و ثبات دایمی تلاش نمایند.

معاون رییس جمهور با یادآوری از آنچه که در دوره های جنگ بر سر مردم افغانستان گذشت، به نتایج لویه جرگه عنعنوی اشاره نموده و حضور جامعه جهانی در افغانستان را جهت به پا ایستاده شدن کشور ضروری خوانده و انعقاد پیمان استراتژیک با همکاران بین المللی افغانستان را در جهت مبارزه علیه تروریزم و آوردن امنیت و ثبات دایمی در کشور با اهمیت توصیف نمود.

 معاون رییس جمهور یادآور شد که مردم افغانستان نمی­خواهند که کشور شان دو باره به بحران ها و مظالم گذشته برگردد؛ لذا با انعقاد پیمانهای راهبردی با همکاران بین المللی خود از آن جمله ایالات متحده آمریکا این روند را تحکیم خواهند کرد.

معاون رییس جمهور ارزشهای بدست آمده در ده سال اخیر را نتیجه جانفشانی ها و قربانی های زیادی دانسته که مردم افغانستان در این راه از خود نشان دادند. وی حفظ این دستاوردها را وابسته به آن دانست که مردم کشور چطور به صورت آگاهانه از آنها حمایت و دفاع می نمایند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا