اخبارامنیت

محکمه صحرایی یک زن در هرات واکنش بر انگیز شد

کابل/ ۲۵ حمل/ باختر

محکمۀ صحرایی یک زن از سوی طالبان  در هرات واکنش های را در پی داشته است .

گزارشگر آژانس باختر می نگارد؛ پخش یک نوار تصویری که در صفحات اجتماعی که نشان می دهد اعضای گروۀ طالبان یک زن چادری پوش را شلاق می زنند با خشم مردم مواجه شده است.

 با آن که در مورد زمان و مکان این نوار تصویری چیزی گفته نشده است مگر شماری از رسانه ها گفته اند که این واقعه حدود یک هفته قبل در ولسوالی اوبه هرات اتفاق افتاده است و مردی مسن که معلوم نیست چه مسوولیتی دارد خانمی را به  جمع مردم می آورد و دو طالب مسلح به شلاق زدن او شروع می کنند، در بارۀ جرم این خانم هم چیزی گفته نشده است .

محکمه صحرایی کار همیشگی طالبان است و بیشتر بر زنان تطبیق شده است و بیشتر هم جرم زنا بر آنان نسبت داده شده است در حالی که  در چنین محاکم کمتر از مجازات مردان چیزی دیده شده است.

شماری از فعالان حقوق زن، خبرنگاران و هنرمندان  در برابر این عمل واکنش نشان داده اند و آن را نمونۀ از ادامه تحجر دانسته اند که مربوط به طالبان است.

ناهید فرید نماینده مردم هرات در مجلس در واکنش به این عمل گفته است  « خشونت عریان زیر چتر اسلام اِعمال خشونت‌ علیه یک زن بی‌دفاع و بی‌پناه در ولسوالی اوبه هرات مایۀ تأثر و تالم ما گشت. گروهی از جاهلان زمان، ددمنشانه، زنی را مورد اذیت و شکنجه قرار می‌دهند و گروهی جاهل‌تر این نمایش تراژیک را به تماشا می‌نشینند. »

او به ادامه گفته است نباید دست‌خوش این گمان باطل شد که طالب امروز، به‌جای شلاق دیروز، به زندگی مسالمت آمیز روی خواهد آورد؛ هرگز. تازیانۀ جزء لاینفک طالب و ماهیت طالبانی است. اکنون، در برابر این کابوس تاریخ رسالت انسانی ما ایجاب می‌کند که پیرامون مسائل حقوق بشری و حفظ کرامات انسانی زنان در مذاکرات صلح جدی‌تر از قبل عمل کنیم.

فرزانه نعمت خبرنگار در رابطه گفت:به نظر من اجرای محکمه صحرایی زنان در برخی مناطق درگام نخست عدم حاکمیت دولت وقانون را در چنین ساحات نشان می دهد ودرقدم بعدی بیانگر حاکمیت جهل در یک جامعه به شدت مردسالار وخشن است

در شرایطی که همه ما چشم به راه مذاکرات صلح با طالبان استیم پخش چنین ویدیو ها یک بار دیگر دوران حاکمیت طالبان را در اذهان زنده کرد و من از خود می پرسیم آیا هنوز هم طالبان به همان افکار واصول گذشته شان پایبند استند؟   

وجیه رستگار هنرمند افغان  در این مورد گفته است: مگر می شود در برابر این همه جنایت سکوت کرد و صدا بلند نکرد ؟

او خطاب به زنی که شلاق طالبانی را متحمل شده است گفته است «خواهر من تنها وسیلۀ که دارم صدایم است که درد تورا و امثال تو را فریاد خواهم کرد تا این کور مغزان تاریک اندیش بدانند که تو تنها نیستی و همه خواهران تو با تو استند»

یک منبع وزارت زنان گفته است که در حال بررسی این واقعه درد دهنده اند، واقعۀ که نشان می دهد ارزش های انسانی تا کدام اندازه نزد طالبان  سقوط کرده است.

 جیلانی فرهاد، سخنگوی مقام هرات در گفت وگو با رسانه ها گفته است  تا هنوز زمان و مکان دقیق این رخداد معلوم نشده است، اما گفته می شود که این مجازات در ولسوالی اوبه این ولایت صورت گرفته است .

مگر او نگفت که پولیس هرات به عنوان مرجع تنفیذ قانون چه کرده است و چه وقت به چنین بی بند و باری ها خاتمه بخشیده می شود . نوریه زیوری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا