اخبارگزارش ها

مخالفت همسایه ها با برگشت امارت اسلامی

کابل/ ۱۲سرطان/ باختر

با آن که طالبان گفته اند که در پی ایجاد یک نظام اسلامی در افغانستان و به این ترتیب اندیشه شان را برای بازگشت امارت اسلامی بیان داشت اند، مگر کشور های همسایۀ افغانستان تاکید دارند که مخالف برگشت امارت اسلامی به این کشور اند.

گزارشگر آژانس باختر می نگارد؛  طالبان تلاش های شان برای برگشت به قدرت بیشتر کرده اند، این تلاش ها توام با ازدیاد حمله های مسلحانه است، درپی تلاش های مسلحانۀ طالبان شماری از ولسوالی های به دست این گروه سقوط کرده است.

طالبان با تشدید حمله های شان، مسئله حل بحران افغانستان را از مسیر سیاسی به حاشیه برده اند و مذاکرات دوحه را معطل کرده اند، در این زورآزمایی و تک رویی طالبان که بیشتر با خیال احیای مجدد امارت اسلامی این گروه توام است، وزیر خارجه ایران گفته‌است که طالبان همۀ افغانستان نیستند و همۀ افغانستان نخواهند بود، اما بخشی از راه‌حل بحران این کشور است.

او افزوده است: حفظ تمامیت ارضی، وحدت ملی، رعایت حقوق اقلیت‌ها و دستاوردهای ملت افغانستان و گفت‌وگوهای با معنا میان افغانان  تنها راه‌حل است. و ما  آمادۀ تسهیل گفت‌وگوها استیم. آیندۀ افغانستان باید در داخل افغانستان تعیین شود.

وزیر خارجۀ ایران تاکید کرده است: “طالبان همۀ افغانستان نیستند و همۀ افغانستان نخواهند بود، بخشی از راه‌حل افغانستان اند. آنچه که مهم است، دولت فراگیر با شمول همه گروه‌های اصیل افغانی و رسیدن به یک راه‌حل مسالمت‌آمیز و پایدار در این کشور است.”

او نیز تأکید کرده است: امنیت ایران و افغانستان به هم پیوستگی جدی دارد و طبیعی است که از نزدیک اوضاع افغانستان را پیگیری می‌کنند، بازگشت یک جانبه طالبان به قدرت مورد نظر ما نیست.

در همین حال عزیز کاملوف، وزیر خارجۀ ازبکستان می‌گوید که برای بحران و جنگ افغانستان راه‌حل نظامی وجود ندارد و باید طالبان به میز مذاکره با حکومت افغانستان حاضر شوند.

وزیر خارجۀ ازبکستان گفته است: در منطقه، دیدگاه‌های متفاوتی دربارۀ معضل افغانستان وجود دارد، دیدگاه تاشکند این است که معضل افغانستان راه حل نظامی ندارد، افغانستان بخشی از آسیای میانه است، داشتن رویکرد مشترک منطقه‌یی و بین‌المللی در بارۀ روند صلح در افغانستان ضروری است.

او می‌افزاید: ازبکستان نخستین کشوری بود که ارتباط مستقیم با رهبران طالبان برقرار کرد، پرسش این است که چگونه نظامی در افغانستان بوجود خواهد آمد؟ اما ازبکستان برگشت نظام طالبان را در افغانستان نمی‌پذیرد، با این همه، باید ارزش‌های اسلامی در افغانستان احترام گذاشته شوند.

وزیر خارجۀ ازبکستان تأکید کرده است که ارتباط منطقه‌یی مهم است و کشورش درنظر دارد تا از طریق افغانستان به منطقه وصل شود.

باید گفت که روسیه و حتا پاکستان که حامی اول طالبان است، بازگشت امارت اسلامی طالبان را غیرقابل قبول دانسته اند. صائم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا