سیاستاخبارTOPگزارش ها

مردم؛ افغانان متعقد به ایجاد یک دولت مقتدر مرکزی اند نه جنگ داخلی

کابل/ ۱۵سنبله / باختر

مردم افغانستان متعقد به شکل گیری یک حکومت مقتدر مرکزی اند و به آغاز یک جنگ داخلی دیگر باور ندارند.

این در حالی است که جنرال مارک میلی، رییس ستاد مشترک ارتش امریکا گفته است که احتمال جنگ داخلی در افغانستان وجود دارد.

مارک میلی در سفری به آلمان روز شنبه در مصاحبه یی با فاکس‌نیوز گفته است «هنوز مطمین نیست که طالبان قادر خواهند بود تا قدرت خود را تثبیت و حکومت ایجاد کنند.»

او هشدار داده است که جنگ داخلی در افغانستان سبب تجدید حیات گروه‌های تروریستی می‌شود.

مارک میلی همچنان گفته است: فکر می‌کند احتمال زیاد برای جنگ داخلی گسترده وجود دارد و این ممکن است منجر به شرایطی شود که سبب بازسازی گروه‌های تروریستی در این کشور خواهد شد.

اما این گفته ها در میان افغانان واکنش هایی را در پی داشته است، با شماری از شهروندان که صحبت شد آنان مقام های امریکایی را به جنگ روانی علیه مردم افغانستان متهم کردند و تاکید داشتند که شرایط امروز بهتر از هر روز دیگر است و نظام جدید در پی ایجاد یک حکومت مقتدر مرکزی است، ایده جنگ داخلی دیگر در کشور وجود ندارد،  افغانان نسبت به آینده خوشبین اند و نگرانی از وقوع یک جنگ دیگر در کشور نیستند.

کشور های همجوار افغانستان هم هم تاکید دارند که یک افغانستان با ثبات به نفع منطقه است، یعنی ایده اعاده صلح و ثبات در افغانستان، در کنار آن که  حمایت مردمی در داخل کشور را با خود دارد، این ایده با توافق بین المللی نیز همراه است، چنانچه روز گذشته نمایندگان شش کشور همسایه افغانستان در یک نشست آنلاین آخرین وضعیت افغانستان را مورد بررسی قرار دادند.

در این نشست بر اهمیت توسعه رویکرد منطقه‌ یی برای رسیدگی به چالش‌های مشترک و استفاده از فرصت‌های جدید در افغانستان تأکید شده است.

این کشور ها به این باور اند که یک افغانستان مرفه و صلح‌آمیز می‌تواند سبب یکپارچگی اقتصادی، روابط قوی بین مردم، افزایش تجارت و ارتباطات منطقه‌ یی ایجاد شود.

مردم افغانستان باور دارند که در وجود سنت و عرفی که میان خود دارند قادر به حل معضل کشور شان اند، کافی است  که دیگران مداخله نکنند و از جنگ روانی در برابر مردم ما هم دست بکشند .  تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا