گزارش ها

مردم: هشدار اتحادیه اروپا زنگ خطر به اقتصاد کشور است // کارشناسان : اگرافغانستان شامل فهرست سیاه شود ضربه شدید به اقتصاد کشور وارد می شود

کابل باختر/ 5/ حوت
شهروندان نسبت به هشدار اتحادیه اروپا مبنی به شمول افغانستان درفهرست کشورهایی با خطر بالای پول شویی ابراز نگرانی می کنند.
این نگرانی درحال افزایش یافته است که شماری از کارشناسان درمورد می گویند که هرگاه چنین اتفاقی به وجود آید اقتصاد لرزان کشور دچار چالش دیگری می شود.
هدیه یک شهروند کابل با ابراز نگرانی دراین مورد به خبرنگار آژانس باختر گفت که صاحبان ثروت و دارایی می توانند در اتکا به سرمایه و دارایی خود مشکلات را دور زنند اما این مردم اند که دچار آسیب  می شوند و اقتصاد خانواده هایشان متضرر می شود.
وی افزود : زندگی معلم و مامور و اجیر دشوار می شود و هشدار اتحادیه اروپا زنگ خطر به اقتصاد کشور می باشد."
درهمین حال تاج محمد اکبر کارشناس مسایل اقتصادی و استاد پوهنتون کابل می گوید که تاهنوز این موضوع را حد هشدار است .
اما اگر چنین شود افغانستان شامل فهرست کشور هایی با خطر بلند پول شویی شود روابط بانک مرکزی با بانک های تجارتی و کشورها آسیب می بیند و در روند انتقال پول برای معاملات تجارتی مشکلات فراوان ایجاد می شود.
او گفت : روند صادرات و واردات اموال تجارتی متوقف می شود.
او درپایان گفت که ضربه ناشی از چنین رویکرد دراقتصاد افغانستان غیر قابل پیشبینی می باشد.
اما ایمل عاشور سخنگوی بانک مرکزی به این موضوع از زاویه دیگری می نگرد.
او به خبرنگار آژانس باخترگفت که تمام دست آوردهای بانک مرکزی درراستای جلوگیری ازپول شویی به نهادهای مربوط بین المللی فرستاده شده است .
او با تاکید گفت که با توجه به دست آوردهای بانک مرکزی ممکن این مشکل برطرف شود.
عاشور اما پذیرفت اگر افغانستان شامل فهرست کشورهایی با خطر پول شویی شود ضربه شدید به اقتصاد افغانستان وارد می شود.
کمیسیون اتحادیه اروپا فهرست 23 کشوری که درمعرض خطر بالای پول شویی قراردارد منتشر کرده است که افغانستان ایران ، عراق ، عربستان و برخی از کشورهای افریقایی دراین فهرست جا دارد. علم – نازیلا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا